تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1403 |
زمان مطالعه: 9 دقیقه

استیم دک در فوریه سال 2022 میلادی معرفی شد و از همان زمان تاکنون شاهد بروزرسانی و آپدیت‌های مختلف برای حل کردن مشکلات کاربران و ارائه تجربه‌ای جذاب هستیم. در صورتی که قصد دارید استیم دک را خریداری کنید، توصیه می‌کنیم بررسی steam deck را حتما مطالعه کنید. در بررسی کنسول steam deck به نقاط و ضعف و قوت آن اشاره کردیم. شما می‌توانید با داشتن اطلاعات کافی پیرامون این کنسول بازی، بهترین شرایط را در خرید تجربه کنید؛ با ما همراه باشید.

برای خرید کنسول بازی به پلازا دیجیتال مراجعه کنید.

بررسی steam deck ؛ طراحی

1 1

با این که کنسول بازی استیم دک به عنوان یک کنسول دستی شناخته شده است، اما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کنسول‌هایی بوده که ما تاکنون تجربه استفاده از آن را داشته‌ایم. در حقیقت این کنسول بازی در مقایسه با نینتندو سوئیچ کمی بزرگ‌تر و البته سنگین‌تر است. البته Vavle مدعی است زمان زیادی را صرف طراحی استیم دک کرده تا بدین ترتیب بتواند دستگاه‌ها را برای استفاده طولانی مدت کاربران، آماده کند. ابتدا لازم است پیرامون اندازه استیم دک به شما بگوییم که عادت کردن به آن، دشوار نخواهد بود و شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستگاه عادت کنید.

توصیه می‌کنیم زمانی که استیم دک را خریداری کرده‌اید، نسبت به آن هیچگونه قضاوتی را انجام ندهید، چرا که باید از آن برای اجرای بازی‌ها استفاده کنید. اجرای بازی‌های مختلف و گذراندن زمان در استفاده از آن می‌تواند باعث شود کاربران نسبت به آن، احساس بهتری داشته باشند. گذر زمان و استفاده مداوم از استیم دک می‌تواند زمینه‌ساز نوعی عادت شود و این خبر خوبی است.

در بخش جلوی استیم دک دو کلید و سوئیچ را شاهد هستیم که استفاده از آن‌ها برای کاربران بسیار ساده است. شما در دو بخش نمایشگر شاهد آن‌ها خواهید بود. Valve مدعی است حسگرهای لمسی موجود خازنی دارای دقت بالایی هستند و حساسیت آن‌ها باعث شده است مدیریت و کنترل دستگاه بهتر باشد.

2 1

در ادامه نقد و بررسی steam deck باید به کلیدهای آن اشاره کنیم.

کلیدها و بخش‌های تعبیه شده، قوی، پاسخگو و دقیق هستند و یک روش کنترل خاص به حساب می‌آیند که همه ما به استفاده از آن‌ها عادت داریم. شما در بخش پایین آن‌ها دو ترک پد مربع شکل را مشاهده خواهید کرد که کنترل ماوس را برای بازی‌های نیازمند به قابلیت ذکرشده، فراهم می‌کند. بد نیست بدانید ارتعاش‌های لمسی ظریفی را ارائه خواهند کرد که هنگام بازی احساس خوبی به کاربران خواهد بخشید؛ البته لازم است بدانید استفاده از آن‌ها به ندرت خواهد بود و چیزی نیست که مجبور باشید هر لحظه استفاده کنید.

از طرف دیگر با مقداری فاصله از انگشت سمت چپ یک D-Pad وجود دارد که برای بازی‌های دو بعدی کاربرد دارد و در همان موقعیت شاهد قرارگیری کلیدهای چهارگانه هستیم. اگر بخواهیم موقعیت کلیدها را تشبیه کنیم، می‌توان گفت به دسته بازی ایکس باکس شباهت دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این دستگاه را باید داشتن کلید View عنوان کرد که در کنار آن کلید منو، دکمه استیم و دکمه دسترسی سریع وجود دارد. شاید کمی وجود کلیدهای مختلف، زیاده‌روی به نظر برسد، چرا که به صورت دقیق مشخص نشده است هر کدام در چه زمینه‌هایی می‌توانند کاربرد داشته باشند.

در صورتی که نسبت به استفاده از کلیدها علاقه‌مند هستید، می‌توان گفت استیم دک توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. در بخش بالای استیم دک، دو کلید صدا، یک کلید پاور، دو کلید R1 و L1 در کنار دو کلید دیگر R2 و L2 وجود دارد. همچنین شما شاهد جک هدفون، پورت تایپ سی برای شارژ و متصل کردن هاب USB و LED خواهید بود.

جالب است بدانید در پشت استیم دک شاهد قرارگیری چهار کلید دیگر خواهید بود. این کلیدها به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند با بازی‌های مختلف، تطبیق‌پذیری خوبی پیدا کنند. هنگام اجرای بازی‌های مختلف رایانه‌ای، قطعا استفاده از کلیدهای میانبر می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. البته وجود تعداد زیادی کلید روی استیم دک ممکن است باعث شود دستان شما به صورت تصادفی هنگام بازی با آن‌ها برخورد کند و این مسئله موجب بروز مشکل خواهد شد. البته زمانی که به خوبی با کنترل استیم دک عادت کنید، دیگر نباید نگران چنین چیزی باشید.

3 1

در ادامه بررسی steam deck باید به صفحه نمایش اشاره کنیم. استیم دک دارای نمایشگر 7 اینچ با وضوح 800×1280 پیکسل بوده و نسبت ابعاد تصویر آن هم 16:10 است. این نمایشگر لمسی هم بوده که روش ورودی اختیاری خوب دیگری را اضافه می‌کند. صفحه نمایش استیم دک در مقایسه با نمایشگر 6.2 اینچ نینتندو سوئیچ بزرگ‌تر بوده و می‌توان گفت این مسئله اهمیت زیادی دارد. در زمینه وضوح می‌توان گفت شرایط نمایشگر استیم دک قابل قبول است. با این که تعداد زیادی از بازی‌ها از نسبت‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند، اما هنوز برخی از آن‌ها پایبند به 16:9 هستند.

خوشبختانه بیشتر بازی‌های رایانه‌ای مدرن می‌توانند با وضوح‌ها و نسبت‌های تصویر مختلف کنار بیایند، بنابراین کاملا با نمایشگر مطابقت دارند. وضوح بسیار منطقی بوده و در یک صفحه نمایش 7 اینچ، واضح و پر جنب و جوش است، اما باید بدانید به خوبی پنل اولد در جدیدترین سوئیچ نیست.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، این است که برخلاف بیشتر کنسول‌های دستی دیگر، استیم دک دارای فن‌هایی بوده که باعث می‌شود حرارت به سادگی خارج شود. هنگامی که استیم دک به سختی شروع به کار کند، فن‌ها وارد عمل خواهند شد. بدون تردید استیم دک دارای قابلیت‌های ویژه خوبی بوده که می‌تواند باعث جلب رضایت کاربران شود.

بررسی steam deck ؛ عملکرد در زمان اجرای بازی‌ها

4 1

موضوع مهم دیگری که باید در بررسی steam deck به اشاره کنیم، عملکرد سخت افزاری در زمان اجرای بازی‌ها است.

اگر بخواهیم درباره عملکرد استیم دک نظر خود را بیان کنیم، باید بگوییم این دستگاه گاهی وقت‌ها باعث شگفتی ما می‌شود و گاهی وقت‌ها باعث ناامیدی خواهد شد. هنگامی که صبحت از ناامیدی از استیم دک می‌شود، به دلیل آن است که اجرای نخستین نسخه اولیه باعث شده بود تا Valve مجبور باشد به‌روزرسانی‌های گسترده‌ای را ارائه کند و این مسئله کمی باعث تغییر شرایط شده بود.

جالب است بدانید بازی‌هایی در کتابخانه استیم دک موجود هستند و تیک سبز رنگ دارند؛ این تیک در کنار بازی‌ها نشان می‌دهد شما می‌توانید بهترین تجربه را از اجرای آن‌ها کسب کنید. همچنین این بازی‌های مشخص شده می‌توانند روان‌ترین گیم‌پلی را داشته باشند و یک تجربه ایده‌آل را برای شما رقم بزنند. در صورتی که یک مورد از بازی‌های ذکرشده را دریافت کنید، می‌توان گفت عدم بروز مشکل در اجرای آن‌ها تضمین شده خواهد بود.

تعداد بازی‌های استیم دک به صورت دائم در حال افزایش بوده و شامل نسخه‌های بزرگ همانند خدای جنگ (God of War) در کنار بازی‌های کلاسیک همانند Portal 2 می‌شود. در میان تمام بازی‌ها می‌توان گفت برخی موارد وجود دارند که با باگ‌هایی همراه هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم استیم دک را باید در اختیار داشتن قابلیت‌هایی دانست که باعث می‌شود بتوانید در اجرای بازی‌ها تغییرهای زیادی ایجاد کنید. به عنوان مثال، تنظیم وضوح و رزولوشن بازی را باید یکی از مزایای آن‌ها به حساب آورد.

5

در بررسی steam deck، وضوح بازی خدای جنگ را از Ultra به high کاهش دادیم تا عملکردی منسجم‌تر را شاهد باشیم. بدون تردید این کار باعث شد شرایط به مراتب بهتر شود و در این زمان قدرشناس قابلیت سفارشی‌سازی در اجرای بازی‌ها بودیم. شاید در اجرای برخی بازی‌های شوتر دچار مشکل شوید، اما باید بدانید که صفحه کلید و ماوس را در اجرای بازی‌های مذکور ترجیح خواهید داد. البته زمان باعث حل و ساده‌تر شدن مشکل خواهد شد.

اگر بخواهیم در حالت کلی وضعیت عملکرد استیم دک را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم، باید بگوییم که این دستگاه توانسته بهترین شرایط را برای کاربران در زمینه‌های مختلف رقم بزند. استیم دک به عنوان یک کنسول دستی و در سایز کوچک، بهترین عملکرد را از خود نشان داده است.

اگر قصد خرید کنسول ایکس باکس دارید، بد نیست که بررسی ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) را مطالعه کنید.

 

 

 

عمر باتری کنسول بازی استیم دک Steam Deck

battery

متاسفانه طول عمر باتری را باید یکی از مشکلات مربوط به استیم دک عنوان کرد. در واقع یکی از نقاط ضعفی که باید در بررسی steam deck به اشاره کنیم، همین است. هنگام بازی استیم دک، باتری فقط برای مدت زمان یک ساعت و نیم دوام خواهد آورد که کمتر از حداقل دو ساعت ادعایی Valve است. بدیهی است که این بازی فشرده است، اما بدین معنا نخواهد بود که انجام بازی برای مدت زمان طولانی بدون شارژ استیم دک امکان‌پذیر نیست.

در صورتی که قصد دارید از استیم دک در پروازهای طولانی مدت استفاده کنید، ناراحت‌کننده خواهد بود. البته اقداماتی می‌توان انجام داد تا میزان مصرف شارژ باتری را کاهش داد، اما نتیجه دلچسب و خوبی نخواهد داشت. خبر خوب این است هنگام بازی‌های فشرده‌تر، عمر باتری به مراتب بهتر خواهد شد، چرا که بازی‌های دو بعدی ساعت‌ها لذت را در چندین جلسه بازی به ما خواهند بخشید. در صورتی که بتوانید انتظارهای خود را از یک کنسول بازی همراه کاهش دهید، می‌توان گفت استیم دک یکی از بهترین کنسول‌های بازی خواهد بود که در دسترس کاربران قرار خواهد داشت.

سخن آخر

یکی از بهترین و قدرتمندترین کنسول‌های بازی همراه را باید استیم دک معرفی کرد که به عنوان یکی از رقیب‌های نینتندو سوئیچ شناخته می‌شود. این کنسول بازی در سایز بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تر در مقایسه با نینتندو در دسترس قرار دارد. از طرف دیگر قابلیت‌های مختلف پردازنده یا اجرای سریع بازی‌ها در کنار سفارشی‌سازی تنظیمات و وضوح باعث شده است یکی از بهترین کنسول‌های بازی را شاهد باشیم. در صورتی که قصد دارید کنسول بازی استیم دک را خریداری کنید، بررسی steam deck را حتما بخوانید.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا باتری در بررسی steam deck عملکرد خوبی داشت؟

باید بدانید این مسئله کاملا به نظر شخصی کاربران بستگی دارد. در حالت کلی شارژ باتری استیم دک در مدت زمان تقریبی 2 ساعت تمام می‌شود و شما باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید.

آیا استیم دک توانایی اجرای بازی‌های مختلف را دارد؟

بله؛ شما می‌توانید بازی‌هایی همانند خدای جنگ را به سادگی در کنسول اجرا کنید.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *