تاریخ انتشار: 21 فروردین 1403 |
زمان مطالعه: 20 دقیقه

تصمیم به خرید لپ تاپ دارید و نمی‌دانید از میان هزاران مدل موجود در بازار کدام را انتخاب کنید؟ ما حق را به شما می‌دهیم! با این حال انتخاب بهترین مدل که با نیازهای ما تناسب داشته و قیمت معقولی هم داشته باشد، کار ساده‌ای نیست. از این رو تصمیم داریم در این راهنمای خرید لپ تاپ به شما بگوییم که در زمان خرید لپ تاپ به چه مواردی توجه کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ؛ کاربرد لپ تاپ را مشخص کنید

all kinds of laptops

در ابتدای راهنمای خرید لپ تاپ باید به این موضوع اشاره کنیم که  لپ تاپ‌ها بر اساس نوع کاربردشان در انواع مختلفی ارائه می‌شوند. هر کدام خصوصیات ویژه خود را دارند. برخی از مهم‌ترین این دسته‌بندی‌ها عبارتند از:

لپ تاپ‌های با کاربری عمومی

همانطور که از نامشان پیداست، این لپ تاپ‌ها مناسب کاربری ساده خانگی یا اداری هستند و قیمتی اقتصادی دارند. عموماً سایز نمایشگری از 14 تا 16 اینچ دارند و بدنه آنها از جنس ارزان پلاستیکی ساخته می‌شود تا قیمت تمام شده آنها را کاهش دهد. قطعات داخلی این لپ تاپ‌ها متنوع بوده و بیشتر مناسب گشت‌وگذارهای ساده اینترنتی و کار با آفیس هستند. این نوع لپ تاپ مناسب دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندانی است که نیازی به سخت‌افزار حرفه‌ای برای سیستم خود ندارند و کاملاً پاسخگویی این نوع کاربری می‌باشد. برای مطالعه مقاله بهترین لپ تاپ‌ دانشجویی کلیک کنید.

لپ تاپ‌های مختص برنامه‌نویسی

لپ تاپ‌های برنامه‌نویسی سخت‌افزاری متناسب با نیازهای یک برنامه‌نویس دارند. میزان رم، نوع سیستم عامل، پردازنده گرافیکی اختصاصی یا اشتراکی و مواردی از این دست، همه چیزهایی هستند که باید به آنها توجه شود. برای مطالعه مقاله بهترین لپ تاپ برای برنامه‌نویسی کلیک کنید.

لپ تاپ‌های صنعتی

لپ تاپ‌های صنعتی به علت طراحی خاصشان مناسب افراد شاغل در محیط‌های صنعتی و کارخانجات هستند. در کنار امنیت بالای این سیستم‌ها در حفظ اطلاعات، بدنه قوی نیز دارند که عموماً ضخامت و وزن زیادی دارد. به همین دلیل در شرایط نامناسبی اعم از وجود گردوخاک فراوان، رطوبت و دما کاربری خود را حفظ می‌کنند. سری ThinkPad لنوو و ExpertBook ایسوس پیشگامان این نوع لپ تاپ‌ها هستند.

لپ تاپ‌های گیمینگ

در گروه آخر لپ تاپ‌های گیمینگ را داریم که عصای دست گیمرهای حرفه‌ای و استریمرها هستند. این سیستم‌ها غالباً بزرگ و سنگین بوده و ضخامت زیادی نیز دارند. سخت‌افزار داخلی آنها و به ویژه پردازنده گرافیکی‌شان از قدرتمندترین‌هاست تا امکان اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها را هم ممکن کند. این لپ تاپ‌ها مجهز به فن‌های قوی خنک‌کننده و همچنین نورهای LED پس‌زمینه صفحه کلید هستند. یکی دیگر از کاربردهای این نوع لپ تاپ‌ها در طراحی‌های سه بعدی است؛ چرا که صفحه نمایش بزرگ و سخت افزار قوی دارند و به خوبی از پس رندر گرفتن برمی‌آیند. لپ تاپ‌های گیمینگ به خاطر تمام این قابلیت‌ها است که قیمتی بسیار بیشتر از سایر مدل‌ها دارند. برای مطالعه مقاله بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ اقتصادی در ایران کلیک کنید.

چه کسانی بهتر است لپ تاپ بخرند؟

به دلیل تنوع زیاد در بازار لپ تاپ، بدون شک تصمیم‌گیری برای شما سخت خواهد شد. پس بهتر است بر اساس نیاز خود به ویژگی‌ها و خصوصیات مدل‌های مختلف این گجت توجه کنید. نکته مهمی که در مورد لپ تاپ وجود دارد این است که این سیستم‌ها به دلیل ابعاد کوچک، کارایی و قدرتی به اندازه سیستم‌های دسکتاپ ندارند. اما شاید بزرگ‌ترین مزیت آنها قابلیت حمل و ابعادشان باشد. حرف آخر ما این است که اگر دانشجو یا برنامه‌نویس هستید، مرتب در سفر و رفت‌وآمدید یا به طور کلی زیاد جابه‌جا می‌شوید، لپ تاپ گزینه خوبی برای شماست.

هنگام خرید لپ تاپ باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

شاید تاکنون متوجه شده باشید که خرید لپ تاپ کار ساده‌ای نیست و بایستی پیش از این کار تحقیق فراوان کرد. در ادامه قصد داریم به مهم‌ترین عواملی که باید پیش از خرید لپ تاپ به آنها توجه داشته باشیم اشاره کنیم.

اطلاع از مشخصات دقیق CPU

cpu 3

واحد پردازش اصلی یا پردازنده مرکزی، هسته و قلب سیستم شماست که باید اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل باشید. عوامل دیگری از جمله تعداد هسته‌ها و نوع آنها، تعداد رشته‌ها، فرکانس کاری در حالت عادی و توربو، حافظه کش و فناوری ساخت نیز بر انتخاب CPU تاثیر دارند. بسته به کاربردی که دارید، حواستان به انتخاب پردازنده مرکزی باشد. دو شرکت معروف اینتل و AMD از بهترین سازندگان CPU برای لپ تاپ‌ها هستند. محصولات این دو هر سال در بازار عرضه می‌شوند و رقابت نزدیکی نیز با یکدیگر دارند.

در کنار این دو شرکت معروف پردازنده اختصاصی لپ تاپ‌های اپل موسوم به مک بوک را هم داریم. پیشتر اپل از پردازنده‌های اینتل روی سیستم‌های خود استفاده می‌کرد اما مدتی است که مک بوک‌های جدید خود را با پردازنده اختصاصی اپل روانه بازار می‌کند. این پردازنده‌ها عملکرد بسیار خوبی دارند و اگر از علاقه‌مندان اپل هستید، در خرید مک بوک شک نکنید.

بررسی کارایی پردازنده گرافیکی (GPU)

در تمامی لپ تاپ‌ها دو نوع پردازنده گرافیکی وجود دارد: پردازنده‌های آن‌بورد (Onboard) و پردازنده‌های اختصاصی. پردازنده‌های آن‌بورد عموماً روی سیستم‌های اداری و ارزان‌قیمت‌تر قرار دارند و قادر به پردازش‌های گرافیکی سنگین نیستند. پس اگر کار سنگینی با سیستم خود انجام نمی‌دهید، این پردازنده‌های گرافیکی برای کار شما مناسبند. در مقابل لپ تاپ‌هایی با پردازنده‌های گرافیکی مجزا قرار دارند که برای بازی‌های سنگین و ادیت و تولید تصاویر یا ویدیو مناسب هستند. اینجا دیگر به این پردازنده گرافیکی «کارت گرافیک» می‌گوییم و در انتخاب آن باید به فاکتورهای زیادی دقت داشته باشیم.

مواردی همچون تعداد هسته و فرکانس آنها، ظرفیت هسته و استاندارد آن و توان مصرفی چیزهایی است که در کارت گرافیک باید به آنها دقت شود. دو شرکت AMD و انویدیا از پیشگامان تولید کارت گرافیک لپ تاپ در جهان هستند؛ با این حال اغلب لپ تاپ‌های موجود در ایران به کارت‌های گرافیک سری RTX انویدیا مجهزند.

بررسی رم و هارد لپ تاپ

ram 1

حافظه رم سیستم شما بی‌شک اهمیت زیادی دارد. هر چه مقدار آن بیشتر باشد، توانایی شما برای اجرای همزمان انواع برنامه‌ها بیشتر می‌شود. پس به این مورد توجه ویژه کنید. عموماً خیلی از لپ تاپ‌ها با رم اولیه 8 یا 16 گیگابایت در بازار عرضه می‌شوند. در کنار رم، حافظه ذخیره‌سازی نیز نقش مهمی در انتخاب لپ تاپ دارد. این روزها اغلب لپ تاپ‌ها با حافظه ذخیره‌سازی پیشفرض SSD عرضه می‌شوند که سرعت خواندن و نوشتن در آن بسیار بالاست. پس توصیه ما این است که حتی اگر به دنبال یک لپ تاپ اقتصادی هستید، از هارد دیسک معمولی استفاده نکنید.

خیلی از لپ تاپ‌های موجود در بازار قابلیت ارتقا یا کاستوم کردن فضای ذخیره‌سازی و حافظه رم را دارند. اما اگر جایی به شما لپ تاپ‌های کاستوم شده پیشنها داد، در نظر بگیرید که برای اطمینان از صحت دستگاه بهتر است این کار را خودتان انجام بدهید.

نمایشگر و فناوری ساخت، کیفیت و دقت آن

نمایشگر هر لپ تاپ به اندازه خود آن لپ تاپ اهمیت دارد. نمایشگرهایی با پنل‌های قدیمی، زاویه دید خوبی به شما نمی‌دهند و دقت رنگ پایینی دارند. این به خصوص در مورد لپ تاپ‌های گیمینگ با قیمت پایین‌تر صدق می‌کند. به طور کلی نمایشگرهای با پنل IPS و  پوشش کامل فضای رنگی  sRGBگزینه‌های خوبی هستند. رزولوشن صفحه نمایش نیز از نکات مهم دیگری است که باید به آن توجه ویژه داشت؛ چرا بر خروجی و کیفیت نهایی تصویر اثر می‌گذارد.

وزن و ابعاد

خیلی اوقات ممکن است سازندگان بخواهند با به خرج دادن خلاقیت، ظاهر و ابعادی به لپ تاپ‌ها بدهند که در واقع از حمل‌پذیری آنها کم می‌کند. آنها این خلاقیت را با طراحی‌های نامعقول، ابعاد نامناسب و غیرارگونومیک و وزن زیاد نشان می‌دهند. حواستان به این یک مورد هم باشد و سعی کنید به سراغ گزینه‌های معقول‌تر به لحاظ ظاهر بروید.

میزان شارژدهی

ظرفیت باتری هر لپ تاپ نیز از عواملی است که باید به آن توجه ویژه شود. برای لپ تاپ‌های گیمینگ و پرمصرف این شاید چندان اهمیتی نداشته باشد اما برای لپ تاپ‌های با کاربری عادی و روزانه مهم می‌شود.

کیفیت بدنه و جنس به کار رفته در آن

در کنار سخت‌افزار قوی و کارآمد، باید به جنس بدنه نیز توجه شود. گاهاً شاهد آن هستیم که لپ تاپ‌های پرچم‌دار، با وجود اجزای داخلی قوی به دلیل جنس ضعیف بدنه در مدتی نه‌چندان طولانی کارایی خود را از دست داده‌اند. همچنین جنس ضعیف حس چندان خوبی به کاربر منتقل نمی‌کند.

کیبورد و تاچ‌پد لپ تاپ

در کنار تمام موارد گفته شده، شاید گاهی از کیفیت کیبورد و تاچ‌پد لپ تاپ غافل شویم. اما باید بدانید که این دو هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید طراحی باکیفیت و ارگونومیک داشته باشند. همچنین بهتر است به سراغ لپ تاپی برویم که کلیدهای نسبتاً بزرگ و جدا و تاچ‌پد با قابلیت چندلمسی داشته باشد.

سخن آخر

لپ تاپ یکی از نیازهای اصلی هر فرد شاغل یا دانشجو است و بایستی پیش از خرید آن به نکات بسیار توجه کرد. در این مقاله تلاش کردیم یک راهنمای کامل و جامع برای خرید لپ تاپ پیش روی شما بگذاریم. در ابتدا به بررسی انواع لپ تاپ‌ها از لحاظ نوع کاربرد پرداختیم و هر کدام را با جزئیات توضیح دادیم. سپس گفتیم لپ تاپ مناسب استفاده چه افرادی است و در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات پیش از خرید لپ تاپ پرداختیم. در نهایت چند مورد از بهترین لپ تاپ‌های موجود در فروشگاه پلازا در بازه‌های قیمتی مختلف را به شما پیشنهاد کردیم. تمامی لپ تاپ‌های بررسی شده در این مقاله با گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه شده و امکان خرید نقد و اقساط نیز برای شما عزیزان فراهم است. امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *