تاریخ انتشار: 09 تیر 1403 |
زمان مطالعه: 14 دقیقه

این روزها صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند مرتب بزرگتر می‌شود و افراد نیز بیش از هر زمان دیگری به آنها متکی هستند. پس دستگاه شما باید تحت هر شرایطی روشن بماند و اینجاست که پاوربانک وارد می‌شود.

پاوربانک‌های قابل شارژ وقتی بیرون از خانه هستید، انرژی بیشتری برای باتری گوشی‌هایتان فراهم می‌کنند، به ‌ویژه اگر در اوایل بعدازظهر باشید و ببینید فقط ۲۰ درصد باتری باقی مانده است! در ادامه قصد داریم یک راهنمای خرید پاوربانک مطابق با نیازها و بودجه شما را در اختیارتان بگذاریم. پس همراه پلازا دیجیتال باشید.

راهنمای خرید بهترین پاوربانک

پاوربانک وسیله‌ای قابل حمل است که انرژی الکتریکی را ذخیره کرده و برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت در صورت در دسترس نبودن پریز برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به چند ویژگی کلیدی پاوربانک‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کاربرد

پاوربانک به عنوان یک بسته باتری خارجی عمل می‌کند که از قبل شارژ شده و سپس برای شارژ مجدد دستگاه‌های الکترونیکی در حال حرکت استفاده می‌شود. هنگامی که دسترسی به پریز برق نداریم، پاوربانک راه مناسبی برای افزایش عمر باتری دستگاه‌ها است.

  • پورت‌های شارژ

پاوربانک‌ها دارای یک یا چند پورت USB برای اتصال کابل‌های شارژ هستند. برخی از پاوربانک‌ها حتی شامل پورت‌های USB-C، لایتنینگ یا سایر کانکتورها برای شارژ دستگاه‌های مختلف هستند.

  • سرعت شارژ

سرعت شارژ یک پاوربانک با آمپر (A) یا وات (W) اندازه گیری می‌شود. جریان‌های خروجی یا درجه ‌بندی توان بالاتر، امکان شارژ سریع‌تر دستگاه‌ها را فراهم می‌کند، به ‌ویژه برای دستگاه‌هایی که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند.

powerbank 3 jpg

  • ورودی و خروجی

پاوربانک‌ها دارای پورت‌های ورودی برای شارژ مجدد باتری داخلی با استفاده از کابل شارژ متصل به منبع تغذیه هستند. از درگاه‌های خروجی برای اتصال کابل‌های شارژ برای شارژ دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود.

  • ویژگی‌های ایمنی

پاوربانک‌های باکیفیت شامل ویژگی‌های ایمنی داخلی مانند حفاظت در برابر شارژ بیش از حد، حفاظت در برابر جریان اضافه، حفاظت از اتصال کوتاه و کنترل دما برای جلوگیری از آسیب به دستگاه‌ها و اطمینان از شارژ ایمن هستند.

  • چراغ‌های نشانگر

بسیاری از پاوربانک‌ها دارای چراغ‌های نشانگر LED هستند که ظرفیت باقیمانده باتری یا وضعیت شارژ را نشان می‌دهد. این به کاربران کمک می‌کند تا سطح شارژ پاوربانک را کنترل کرده و بدانند چه زمانی باید آن را شارژ کنند.

به طور کلی، پاوربانک یک وسیله جانبی همه کاره و ضروری برای هر کسی است که نیاز دارد در هنگام حرکت یا در شرایطی که دسترسی به پریزهای برق محدود است، گوشی خود را روشن نگه دارد.

بیشتر بخوانید: تست سلامت پاوربانک را چگونه انجام دهیم؟

پاور بانک چه چیزهایی را می‌تواند شارژ کند؟

پاوربانک‌ها می‌توانند تقریباً هر چیزی را شارژ کنند، از گوشی و تبلت گرفته تا لپ ‌تاپ و کنسول‌های بازی قابل حمل مانند نینتندو سوییچ. با این حال، آنها در درجه اول دستگاه‌های قابل حمل و ارتباطی را هدف قرار می‌دهند.

اکثر پاوربانک‌ها می‌توانند یک گوشی هوشمند را چندین بار شارژ کنند و بیش از یک خروجی داشته باشند، که به شما این امکان را می‌دهد تا چندین دستگاه را به طور همزمان شارژ کنید، مانند دو گوشی یا گوشی و تبلت.

برخی از مدل‌ها حتی برای تامین انرژی لپ ‌تاپ‌ها هم مناسب هستند، اما تنها در صورتی این کار را توصیه می‌کنیم که شارژر لپ‌تاپ خود را فراموش کرده باشید. در مواقع اضطراری استفاده از آن بد نیست، اما جایگزینی برای منبع تغذیه خارجی استاندارد شما نخواهد بود.

powerbank 2 jpg

نکاتی که در هنگام خرید پاوربانک باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • اندازه
  • شکل
  • وزن
  • ظرفیت
  • و البته قیمت

وجود یک نشانگر برای نمایش توان موجود نیز مفید است. مثلاً برخی از مدل‌ها به جای نوار، نمایشگر دیجیتال را نشان می‌دهند (مثلاً ۸۰٪ باقی مانده).

هنگام خرید پاوربانک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

ظرفیت پاوربانک

ظرفیت که با میلی آمپر ساعت مشخص می‌شود، یک نشانه تقریبی از قابلیت‌های شارژ پاوربانک است. هر چه این عدد بیشتر باشد، پیش از اینکه انرژی آن تمام شود، توان بیشتری می‌تواند به دستگاه شما برساند.

سعی کنید پاوربانکی پیدا کنید که بتواند حداقل دو بار قبل از نیاز به شارژ، گوشی هوشمند شما را به طور کامل شارژ کند، زیرا این کار باید هر بار یک تا دو روز شما را تحت پوشش قرار دهد.

یک پاوربانک 10000 میلی آمپر ساعتی باید یک گوشی هوشمند را تا سه بار شارژ کند، در حالی که یک پاوربانک 20000 میلی آمپر ساعتی می‌تواند بیش از شش بار شارژ کامل را فراهم کند.

آزمایش‌های انجام شده بر روی پاوربانک‌های مختلف نشان داده که ظرفیت واقعی به ندرت با ظرفیت ادعا شده مطابقت دارد، اما می‌توانید تعداد شارژهایی را که دریافت می‌کنید با تقسیم ظرفیت ادعا شده پاوربانک بر ظرفیت اعلام‌ شده گوشی خود محاسبه کنید. به این صورت که ادعای مربوط به پاوربانک را در نظر بگیرید و این رقم را تا 40 درصد کاهش دهید تا مطمئن شوید که تحت پوشش مناسب هستید.

powerbank 4 jpg

به چه مقدار ظرفیت نیاز داریم؟

ابتدا باید مشخص کنید برای چه کاری قرار است از پاوربانک خود استفاده ‌کنید. آیا فقط بعد از یک روز طولانی گوشی خود را شارژ می‌کنید و از این پاوربانک به عنوان شارژر اضطراری استفاده می‌کنید؟ یا به چیزی نیاز دارید که بتواند چیز بزرگ‌تری مانند تبلت یا حتی لپ‌تاپ را شارژ کند؟ در ادامه یک سری توصیه در زمینه شارژ تجهیزات الکترونیکی مختلف برای شما داریم:

  • 2500: برخی از کوچک‌ترین پاوربانک‌هایی که در بازار می‌بینید حدود 2500 میلی آمپر ساعت یا حتی کمتر ظرفیت دارند. این شارژرها بیشتر به عنوان یک پشتیبان طراحی شده‌اند؛ در صورتی که باتری گوشی شما به طور کامل تمام شود و احتمالاً گوشی شما را تا نیمی از ظرفیت شارژ می‌کند.
  • 5000: پاوربانک 5000 میلی آمپر ساعتی یکی از محبوب‌ترین ظرفیت‌های شارژ است. این میزان ظرفیت وزن کمی هم دارد و می‌تواند اکثر تلفن‌های همراه را با ظرفیت کامل شارژ کند و برای استفاده روزمره یا حتی یک سفر شبانه عالی است.
  • 10000: این پاوربانک‌ها نیز بسیار محبوب هستند، مخصوصاً برای افرادی که چندین دستگاه دارند که مایلند هنگام سفر آنها را شارژ کنند. به دنبال مدل‌هایی با چندین خروجی باشید تا بتوانید همزمان گوشی و هدفون را شارژ کنید. احتمالاً می‌توانید دو شارژ تلفن نیز از این شارژ دریافت کنید. اما به خاطر داشته باشید که این پاوربانک‌ها با میلی‌آمپر ساعت بیشتر وزن سنگین‌تری دارند و که شارژ آنها هم بیشتر طول می‌کشد (به طور متوسط ​​5 تا 6 ساعت).
  • 20000: دو برابر میلی آمپر ساعت به این معنی است که شما آماده انجام کارهای بیشتری هستید. یک پاوربانک 20000 میلی آمپر ساعتی می‌تواند آیپد را کاملاً شارژ کند و حتی می‌تواند برای شارژ برخی لپ تاپ‌ها هم پاسخگو باشد. اگر به سفرهای طولانی می‌روید و نیاز به شارژ چندین گوشی و دستگاه‌های دیگر دارید، شارژری مانند این بهترین گزینه برای شماست. اما باز هم وزن باتری سنگین‌تر می‌شود.
  • 25000 به بالا: این پاوربانک‌ها برای کسانی که لپ تاپ با خود می‌برند و مطمئن نیستند که می‌توانند به پریز برق دسترسی داشته باشند، بهترین گزینه هستند.

اندازه و وزن

گفتیم اندازه و وزن به طور کلی با ظرفیت میلی آمپر ساعت در ارتباط مستقیم است. اگر چه شاید یک پاوربانک 20000 میلی آمپر ساعتی گزینه‌ای مفید به نظر بیاید، اما ممکن است در جیب جا نشود.

اگر به دنبال نگه داشتن شارژ گوشی خود در یک سفر یک روزه، پیک نیک یا گردش هستید، به یک مدل جیبی با حداقل 6000 تا 10000 میلی آمپر ساعت نیاز خواهید داشت. موقعیت‌های دیگر، مانند پیاده‌روی‌هایی که شما را برای چند روز از پریز برق دور می‌کنند، ممکن است نیاز به مدل‌های بزرگ‌تر داشته باشند، اما این مدل‌ها معمولاً برای اکثر جیب‌ها خیلی بزرگ هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین پاور بانک های مناسب لپ تاپ

powerbank 6 jpg

شکل و استایل

اگر قصد دارید پاوربانک را در یک کیف حمل کنید، مشکلی وجود نخواهد داشت، اما اشکال عجیب و غریب و طرح‌های حجیم ممکن است برای جیب شما ناراحت کننده باشد.

اشکال و سبک‌های خاص می‌توانند بر قابلیت حمل و نقل و جیب پذیری تأثیر بگذارند.

پورت‌های شارژ و اتصالات پاوربانک

اکثر پاوربانک‌ها حداقل یکی از ورودی‌های شارژ زیر را دارند:

  • USB-A: پورت مستطیلی شکل که اساساً در هر هارددیسک و تلویزیون از 20 سال گذشته تعبیه شده است.
  • Micro/mini USB: نوع USB مینیاتوری که معمولاً در گوشی‌های هوشمند قدیمی و برخی دستگاه‌های قابل حمل استفاده می‌شود. این روزها کمتر رایج است اما ممکن است همچنان گزینه اتصال برای پاوربانک‌های قدیمی‌تر بازار باشد.
  • USB-C: این نوع اتصال در حال تبدیل شدن به گزینه USB پیش فرض با قابلیت اتصال به پاوربانک بدون توجه به جهت است. سرانجام اپل هم با کنار گذاشتن اتصال لایتنینگ اختصاصی خود برای آیفون 15، فرمت USB-C را برگزیده است. پس هنگام خرید پاوربانک بعدی، USB-C باید در بالای لیست انتخاب شما باشد.
  • بی‌سیم: تعداد کمی از مدل‌ها به شما امکان شارژ بی‌سیم را با قرار دادن گوشی روی پاوربانک می‌دهند، اما گوشی شما برای این کار باید از شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند. همچنین مدل‌هایی وجود دارند که می‌توانند اپل واچ را هم شارژ کنند که هم خاص است و هم قیمت بالاتری دارد.

powerbank 7 jpg

میان‌افزار USB که در زیر سطح اجرا می‌شود، به ورودی‌ها می‌گوید چه کاری انجام دهند؛ مثلاً چه مقدار داده، توان و سرعت می‌تواند از طریق کابل عبور کند. این شامل شارژ سریع هم می‌شود که یکی از ویژگی‌های محبوب پاوربانک‌ها است.

قیمت

قیمت یک پاوربانک بسته به عوامل متعددی که در بالا ذکر کردیم، می‌تواند به طور قابل توجهی بر ارزش خرید آن تأثیر بگذارد.

مثلاً پاوربانک‌هایی با ظرفیت بالاتر معمولاً گران‌تر هستند اما می‌توانند دستگاه‌های شما را چندین بار شارژ کنند. اگر برای شارژهای متعدد یا برای شارژ دستگاه‌های پرمصرف مانند تبلت‌ به پاوربانک نیاز دارید، سرمایه‌گذاری روی یک پاوربانک با ظرفیت بالاتر (و در نتیجه گران‌تر) ممکن است ارزشمند باشد.

برندهای شناخته شده اغلب محصولاتی با کیفیت بالاتر با قابلیت اطمینان، ایمنی و طول عمر بیشتر ارائه می‌کنند. این پاوربانک‌ها شاید قیمت بالایی داشته باشند، اما سرمایه گذاری را می‌توان با دوام و عملکرد آنها توجیه کرد. مارک‌های ارزان‌تر و بی‌نام و نشان ممکن است در ابتدا به صرفه باشند، اما می‌توانند مشکلاتی مانند راندمان پایین‌تر، گرمای بیش از حد یا حتی خطرات ایمنی داشته باشند.

powerbank 8 jpg

همچنین گفتیم که پاوربانک‌های کوچکتر و سبک‌تر، قابل حمل‌تر و راحت‌تر هستند، اما ممکن است ظرفیت کمتری داشته باشند. اگر قابل حمل بودن برایتان اولویت دارد، کمی بیشتر برای یک مدل جمع و جور هزینه کنید. ارزشش را دارد.

پاوربانک‌هایی با قابلیت شارژ سریع می‌توانند دستگاه‌های شما را سریع‌تر شارژ کنند اما معمولاً قیمت بیشتری دارند. اگر شارژ سریع برای استفاده شما ضروری است، روی پاوربانکی با این ویژگی‌ها رمایه گذاری کنید.

برخی از پاوربانک‌ها ویژگی‌های اضافی مانند درگاه‌های خروجی متعدد، شارژ بی‌سیم، کابل‌های داخلی، نشانگر LED یا حتی قابلیت‌های شارژ خورشیدی را ارائه می‌دهند. این ویژگی‌ها می‌توانند قیمت را افزایش دهند، اما کاربرد و راحتی پاوربانک را بیشتر کرده و بسته به نیاز شما، آن را به خریدی جذاب‌تر تبدیل می‌کنند.

در نهایت باید گفت پاوربانک‌هایی با کیفیت ساخت قوی و مواد درجه یک (مانند پوشش آلومینیومی) بهتر از مدل‌های پلاستیکی ارزان‌ می‌توانند در برابر شرایط محیطی مقاومت کنند. اگر انتظار دارید پاوربانک شما استفاده سنگین یا سفر را تحمل کند، پرداخت قیمت بالاتر برای پاوربانک بادوام‌تر منطقی است.

روش خرید بهترین پاوربانک بر اساس قیمت چیست؟

امروزه تقریباً همه دنیا را از طریق دستگاه‌های هوشمند به هم متصل هستند. ارتباط با خانواده، دوستان و شبکه‌های اجتماعی از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. مردم به مدرسه می‌روند و با لپ تاپ و تبلت کار خود را انجام می‌دهند. رژیم‌های سلامت و تناسب اندام با فناوری‌های پوشیدنی ابعاد بیشتری به خود می‌گیرند. دستگاه‌های هوشمند بخشی از زندگی همه هستند، اما اتصال به دنیا تنها در صورتی به دست افراد می‌رسد که دستگاه‌هایشان برق کافی داشته باشند.

با به کارگیری روش‌های زیر می‌توانید از خرید یک پاوربانک مناسب و خوش قیمت برای خود اطمینان حاصل کنید:

  • نیازهای خود را تعیین کنید.

نگاهی سریع به سبک زندگی خود بیندازید. پاوربانک مناسب به نیاز شارژ مجدد شما بستگی دارد. به این فکر کنید که دستگاه شما چند وقت یکبار نیاز به شارژ مجدد دارد. یک سوال به همان اندازه مهم این است: چند دستگاه دارید؟ در نظر بگیرید که آیا از دستگاه‌های خود برای تعامل شخصی یا ارتباط حرفه‌ای یا هر دو استفاده می‌کنید. آیا برای سفر به برق قابل حمل نیاز دارید؟ اینکه چقدر زمان بین شارژ نیاز دارید نیز مهم است.

powerbank 9 jpg

انتخاب پاوربانک به این بستگی دارد که از دستگاه خود عمدتاً برای کار یا بازی استفاده می‌کنید. شاید هر دو به یک اندازه مهم باشند و نیاز به یک دستگاه کاملا شارژ شده داشته باشید.

ممکن است از شارژر معمولی خود راضی باشید. اما اگر اعلان باتری کم شما را مضطرب می‌کند، به خرید یک پاوربانک فکر کنید.

  • ظرفیت مورد نظر را مشخص کنید

کدام ظرفیت بهتر است، 10000 میلی آمپر ساعت یا 20000 میلی آمپر ساعت؟ پاوربانک 20000 میلی آمپری چقدر عمر می‌کند؟ پاوربانک 20000 میلی آمپری چند بار می‌تواند دستگاه شما را شارژ کند؟ وقتی اطلاعات مناسبی در این زمینه داشته باشید، پاسخ به این سؤالات آسان‌تر است.

  • قابلیت شارژ سریع

از نظر یک گوشی هوشمند جدید، هر 10000 میلی آمپر ساعت تقریباً 1.5 شارژ کامل را نشان می‌دهد. بنابراین، یک پاوربانک 5000 میلی آمپر ساعتی تقریباً یک گوشی را شارژ کامل می‌کند، در حالی که یک پاوربانک با ظرفیت 20000 میلی آمپر ساعت می‌تواند همان گوشی را سه بار کامل شارژ کند. تبلت‌ها نیاز به باتری کمی بیشتر دارند، در حالی که باتری ساعت‌های هوشمند به میزان قابل توجهی کمتر است.

powerbank 10 jpg

اندازه گیری خروجی بر حسب وات (W) است. وات پاوربانک تعیین می کند که چقدر سریع خود را شارژ می کند و با چه سرعتی می تواند دستگاه های شما را شارژ کند. پس اگر نیاز دارید که دستگاه شما سریع روشن شده و شارژ شود، به دنبال پاوربانکی با قابلیت شارژ سریع بروید.

در نهایت باید بدانید که قیمت بیشتر، همیشه به منزله کیفیت بالاتر نیست. سعی کنید به سراغ موارد شناخته شده‌تر و خوش آوازه‌تر بروید.

بیشتر بخوانید: پاوربانک 45 وات سامسونگ با ظرفیت 20000 میلی‌آمپر برای سری S سامسونگ

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم یک راهنمای کامل و جامع برای خرید پاوربانک بر اساس قیمت به شما عزیزان ارائه کنیم. ابتدا مختصری در مورد پاوربانک و ویژگی‌های آن صحبت کردیم و سپس گفتیم هنگام خرید پاوربانک باید به چه نکاتی دقت کرد. در نهایت روش خرید بهترین پاوربانک بر اساس قیمت را بررسی کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

فروشگاه پلازا دیجیتال در خدمت شما عزیزان است تا انواع تجهیزات جانبی موبایل از جمله پاوربانک از برندهای مطرح دنیا را با گارانتی معتبر به شما ارائه کند. همچنین این محصولات دارای گارانتی معتبر و البته قیمت‌های به‌روز هستند.

سوالات متداول کاربران

به دنبال چه ظرفیتی برای پاوربانک باشم؟

این به نیازهای شما بستگی دارد. برای گوشی‌های هوشمند معمولا ۱۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت کافی است در حالی که برای تبلت و لپ تاپ ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت یا بیشتر را باید در نظر بگیرید.

یک پاوربانک چند دستگاه را می‌تواند همزمان شارژ کند؟

این بستگی به تعداد پورت‌های خروجی دارد. بسیاری از پاوربانک‌ها دارای 2-3 پورت هستند که به شما امکان می‌دهد چندین دستگاه را همزمان شارژ کنید.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *