تاریخ انتشار: 14 آبان 1399 |
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا میدانستید با شارژ کردن صحیح لپ تاپ خود میتوانید عمر مفید باتری آن را افزایش دهید؟ چه بخواهید و چه نخواهید باتری لپ تاپ بالاخره عمرش به پایان میرسد و شما باید آن را تعویض نمایید، اما شما با شیوه درست شارژ کردن باتری لپ تاپ می‌توانید عمر و کارایی باتری لپ تاپتان را افزایش دهید. تیم پلازا دیجیتال اینجاست تا روش صحیح شارژ کردن باتری لپ تاپ این که چطوری شارژ کنید؟ چند ساعت در شارژ بماند؟ بهترین روش صحیح شارژ کردن لپ تاپ چگونه است؟ را به شما آموزش دهیم پس با ما در ادامه همراه باشید.

مدت زمان شارژ باتری لپ تاپ لنوو

شارژ اولیه باتری لپ تاپ

بار‌ها در واحد تحویل کالای پلازادیجیتال این سؤال مطرح شده، برای شارژ اولیه چه مدت لپ تاپ را شارژ کنیم؟

شارژ اولیه لپ تاپ داستان خیلی وقت پیش می‌باشد. اکنون تمامی لپ تاپ‌ها به صورت پیش فرض بین ۴۰ تا ۶۰ درصد شارژ دارند که به محض متصل کردن شارژر فعال می‌شود. این امر به دلیل ان است که وقتی لپ تاپ مدتی در انبار می‌ماند تا به دست مشتری برسد باتری ان به اصطلاح DEAD نشود.
پس بنابراین برای شارژ اولیه ان نیاز به روش خاصی نیست و شما می‌توانید لپ تاپتان را به هر شکلی که خودتان می‌خواهید شارژ کنید و استفاده کنید.

بهترین روش صحیح شارژ کردن لپتاپ

یکی از مهمترین نکات برای بهبود بخشیدن عمر باتری این است که اجازه ندهید شارژ باتری شما کاملاً تمام شود، پس بهتر است لپ تاپ خود را بین ۲۰ تا ۱۵ درصد دوباره به شارژر متصل کنید. این عمل باعث می‌شود به سلول‌های باتری شما فشار وارد نشود و هنگام شارژ شدن مجدد سلول‌های باتری اسیب نبیند.

روش صحیح شارژ کردن باتری لپ تاپ

 

بهترین زمان برای شارژ کردن باطری لپ تاپ زمانی است که لپ تاپ خاموش می‌باشد. به این دلیل که هیچ یک از قطعات سخت‌افزاری درگیر نیستند. اما اگر به هر دلیلی نخواستید لپ تاپ را خاموش کنید بهتر است، نور صفحه نمایش را کم کنید. WIFI و BLUETOOTH ان را خاموش کنید تا فشار کم‌تری به سلول باتری وارد شود و زودتر شارژر شود.

شارژ کردن لپ تاپ هنگام کار

شارژ کردن لپ تاپ هنگام کار کردن باعث انفجار و ترکیدن باتری لپ تاپ نمی‌شود. در واقع لپ تاپ با گوشی موبایل متفاوت است. موقعی که شما در حال کار با لپ تاپ هستی و بدترین زمان برای شارژ کردند چون بیشتر توان شارژ برای روشن نگه داشتن لپ تاپ و بخش کمتری صرف شارژ کردن باتری می‌شود. باتری لپ تاپ انرژی را از یک طرف را می‌گیرد و از طرف دیگر آن را از دست می‌دهد و این مسأله برای باتری لپ تاپ مضر است. بهتر است موقع شارژ کردن لپ تاپ از آن استفاده نکنید و باتری لپ تاپ را در محدوده پرفشار قرار ندهید.

بدترین زمان شارژ کردن لپ تاپ

بدترین زمان برای شارژ کردن لپ تاپ موقعی که در حال بازی هستید. در این حالت بیشترین استفاده از رم، گرافیک، پردازنده و بقیه قطعات می‌شود و بیشترین باتری مصرف می‌کند. بهتر است در این زمان لپ تاپ را شارژ نکند چون گرمای بیشتری تولید می‌کند که فشار زیاد‌تری به لپ تاپ وارد می‌شود. بهتر است شارژ باتری شما بالای ۵۰ درصد باشد زمانی که در حال بازی و کار گرافیکی هستید و در این حالت اگر شارژر به لپ تاپ وصل باشد. مشکلی پیش نمی‌آید.

اتصال لپ تاپ به شارژر به مدت طولانی

یکی دیگر از سوالات متداول درمورد جدا کردن شارژر بعد FULL CHARGE شدن باتری میباشد. در لپ تاپ های جدید که مجهز به سنسور خارج کردن یاتری از مدار بعد از FULL CHARGE شدن هست. مهم نیست که شما شارژر را جدا کنید یا خیر. زیرا که این تکنولوژی بعد از 100 درصد شدن، باتری را از مدار خارج میکند و لپ تاپ شما با جریان مستقیم برق روشن میماند بنابراین هیچ اسیبی به باتری وارد نمیشود. اما برای لپتاپ هایی که از این تکنولوژی بهره نمیبرند بهتر است شارژر را روی 90 درصد جدا کنید.

گاهی ممکن است که شما لپ تاپ‌تان را در شب به شارژ بزنید و تا صبح در شارژ بماند. این روش شارژ کردن باتری لپ تاپ یکی از بدترین روش‌هاست درسته که باتری شما به ۱۰۰ درصد می‌رسد اما مدت زیادی در وضعیت استرس قرار می‌گیرد و بهتر است باتری را در محدوده فشار قرار ندهید. البته با چند بار این اتفاق آسیب به باتری وارد نمی‌شود اما اگر به طور مستمر این کار را انجام بدهید عمر باتری لپ تاپ کم می‌شود.

بهترین زمان برای شارژ باتری

اگر نتونید به هر دلیلی لپ تاپ خاموش کنید. بهترین حالت اینه که نور نمایشگر رو تا جایی که ممکنه کم کنید. چون نمایشگر‌های موبایل و لپ تاپ بیشترین شارژ باتری را می‌گیرد. اگر امکان کم کردن نور نمایشگر را ندارید، صدای لپ تاپ را کم کنید و از وای فای و بلوتوث و غیره استفاده نکنید در واقع زمانی که در حال استفاده از لپتاپ هستید و قصد شارژ کردن آن را دارید بهتر است استفاده از امکانات آن را به حداقل برسانید.

سخن پایانی

همان طور که در مطالب بالا گفتیم  روش صحیح شارژ کردن لپ تاپ زمانی است که در حال استفاده از آن نیستید. زیرا انرژی باتری لپ تاپ را در بد‌ترین حالت قرارمیدهد و به اصطلاح در محدوده پر فشار قرار می‌گیرد. لپ تاپ را شب تا صبح به شارژ نزنید و قبل از این که باتری به کتر از ۵۰درصد برسد باید با شارژر متصل شود.

پلازا دیجیتال

پلازا دیجیتال

12 دیدگاه

sasparatan

سلام.
سنسور قطع کن شارژ فقظ وقتی لپتاپ روشن هست جواب میده ؟
یا برای لپتاپ خاموش در حال شارژ، بعد از 100 درصد شدن باز هم سنسور قطع کن جریان برق رو قطع میکنه ؟

    آقای نوایی

    سلام و احترام
    فقط زمانی که سیستم روشن هست این کار انجام میشه.

      sasparatan

      سلام و تشکر از پاسخ‌تون
      من لپ‌تاپ ASUS TUG GAMING A15FA506IV رو از همینجا خریدم
      با نصب برنامه MyASUS و تنظیم میزان شارژ روی 60 درصد، لپ‌تاپ رو خاموش کردم و 5 ، 6 ساعت از شارژ در نیاوردم (موقع خواب یادم رفته بود شارژر رو از برق و لپ‌تاپ جدا کنم)
      خوشبختانه سیستم قطع‌کن شارژ در هنگام خاموشی هم جواب میده و چند بار که امتحان کردم، شارژ باتری لپ‌تاپ از همون میزان 60 درصد بیشتر نشده بود.

      باز هم ممنون از شما و مجموعه پلازا دیجیتال

        آقای نوایی

        ??

هانیه

سلام لپ تاپ ایسوس هست و شارژر رو جا گذاشتم جایی ، میشه با یه شارژر دیگه شارژ کنم؟؟؟

    پویا محمدی

    سلام
    دوست عزیز لطف کنید تماس بگیرید با داخلی 706 بخش فنی و تعمیراتمون هستن ایشون میتونن راهنماییتون کنن
    02158497000

عطا

سلام وقت بخیر
من لپ تاپ rog flow x13 دارم و تقریبا زیاد بازی و کارای طراحی انجام میدم و همیشه لپ تاپ به برق وصل هست و هر ۷ روز یک بار باتری رو خالی میکنم
سوال من اینه که این کار درسته؟اگه قرار باشه وقتی باطری پر شد از برق بکشم روزی باید ۱۰ بار شارژر رو وصل و جدا کنم

    پویا محمدی

    سلام
    وقت شما هم بخیر
    بله همون کاری که انجام میدید درسته
    لپتاپ شما پاور کات داره و به محض پر شدن باتری خودش جریان برق رو از مدار خارج میکنه و مستقیم به منبع ذخیره وصل میکنه پس نیازی نیست تا باتری پر شد از برق بکشید هفته ای یک بار هم که باتری رو استفاده میکنید باعث افزایش طول عمر باتری میشه

      عطا

      ممنونم از پاسختون

        پویا محمدی

        خواهش میکنم

صدرا رفیعی

سلام و عرض خسته نباشید من یه لپ تاپ tuf fx 506 دارم میخواستم بدونم که این لپ تاپ هم موقع شارژ کامل باتری را از مدار خارج میکند یا باید تنظیمات خاصی اتفاق بیفتد. چون بعد از شارژ کامل همچنان علامت شارژ کردن وجود داره؟
ممنون میشم جواب بدید.

    پویا محمدی

    سلام
    ممنونم
    بله دوست عزیز نیاز به تنظیمات نداره
    بعد از اینکه باطری پر میشه خودش مستقیم جریان برق رو به منبع تغذیه وصل میکنه و همچنان علامت شارژ کردن نمایش داده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *