تاریخ انتشار: 09 آذر 1398 |
زمان مطالعه: 6 دقیقه

شرکت اینتل یکی از بزرگترین تولید‌کننده‌های پردازنده (CPU) در دنیا است. هر پردازنده مشخصات خاص خود را دارد و هر سال سعی می‌شود تا نسل جدیدی از آن‌ها معرفی شوند. در اینجا قصد داریم تا نسل پردازنده های اینتل و تفاوت سی پی یو‌های اینتل را بررسی کنیم و با آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

در سال ۱۹۶۸ بود که شرکت اینتل تأسیس شد. در سال ۱۹۷۸ این شرکت معماری X۸۶ را برای پردازنده ابداع کرد که از آن موقع تا الان جزء متداول‌ترین معماری پردازنده‌های کامپیوتر‌های شخصی دنیا است. اما قضیه به اینجا ختم نشد و اینتل با ارائه نسل‌های جدید، پیشرفت‌هایی فراوانی را در پردازنده‌ها به وجود آورد که در ادامه به صورت خلاصه آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

تاریخچه نسل پردازنده های اینتل

اولین پردازنده اینتل مدل ۴۰۰۴ بود که در سال ۱۹۷۱ ساخته شد. این پردازنده ابتدایی و با سرعت کلاک ۷۴۰KHz و در ابعاد ۱۰ میکرون ساخته شده بود. این روند با ارائه مدل های ۸۰۰۸، ۸۰۸۰ و ۸۰۸۵ ادامه داشت که با افزایش قدرت پردازشی، سرعت کلاک بالاتر و کاهش اندازه رو به رو بودند. مدل ۸۰۸۶ اولین پردازنده X86 بود که در ۱۹۷۸ ساخته شد. این روند با ارتقا محصولات ادامه داشت تا در سال ۲۰۰۸ اینتل نام گذاری پردازنده های خود را تغییر داد و نسل جدید را روانه بازار ها کرد. بعد از این اتفاق اینتل سعی دارد هر سال نسل جدید تر از این پردازنده ها را معرفی کند.

مقایسه نسل پردازنده های اینتل

از سال ۲۰۰۸ سری مشهور پردازنده‌های Core i معرفی شدند که جایگزینی برای سری‌های Core ۲ محسوب می‌شوند. بر خلاف باور عموم این نسل با عدد‌های بعد از Core i تعداد هسته‌ها را مشخص نمی‌کند. بلکه به طور کلی مدل‌های Core i۳ به نشانه پایین رده بودن، Core i۵ میان رده و Core i۷ بالارده بودن پردازنده است. بدیهی است که در هر نسل، نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر شاهد تغییراتی همچون مصرف کمتر، قدرت بیشتر هستیم. در واقع هر چه سی پی یو ما نسل جدیدتر باشد، بهتر از نمونه‌های مشابه نسل قبل است.

download 1 1

معرفی انواع پردازنده اینتل

نسل اول: معماری نِهِیلِم (Nehalem)، فرآیند ساخت ۴۵ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۰۸

نسل دوم: معماری سندی بریج (Sandy Bridge)، فرآیند ساخت ۳۲ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۱

نسل سوم: معماری آیوی بریج (Ivy Bridge)، فرآیند ساخت ۲۲ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۲

نسل چهارم: معماری هسول (Haswell)، فرآیند ساخت ۲۲ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۳

نسل پنجم: معماری برادول (Broadwell)، فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری، معرفی در سال ۱۰۱۴

نسل ششم: معماری اسکای‌لیک (Skylake)، فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۵

نسل هفتم: معماری کبی لیک (Kaby Lake)، فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۶

نسل هشتم: معماری کافی لیک(Coffee Lake)، فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۷

نسل نهم احتمالی: معماری آیس لیک (Ice Lake)، فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۸

نسل دهم احتمالی: معماری تایگر لیک (Tiger Lake)، فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۹

مشاهده می‌شود که اینتل دائماً سعی در کاهش اندازه فرایند ساخت تا ۷ و حتی ۵ نانومتری می‌باشد. در حال حاضر نسل هشتم در حال کامل شدن ارائه در بازار است و در آینده از نسل‌های جدید‌تر نیز در بازار رونمایی خواهد شد.

 روش تشخیص انواع مدل های پردازنده اینتل

برای تشخیص نسل پردازنده خود، از روی عددی که بعد از نام سی پی یو ذکر می‌شود تشخیص داده می‌شود. به عنوان مثال اگر پردازنده شما مدلش Core i۷ ۷۵۰۰ است، عدد اول از سمت چپ یعنی ۷، نشان می‌دهد که پردازنده شما متعلق به نسل ۷ است. به همین شکل پردازنده شما با هر عددی شروع شود، نشان دهنده نسل ساخته شده است. البته قابل ذکر است که نسل اول دارای پسوند سه عددی است. بنابراین اگر پردازنده شما با اعداد سه رقمی کد‌گذاری شده احتمالاً از نسل اول باشد مثل Core i۷ ۹۶۰.

مدل پردازنده اینتلتفاوت نسل های core i3 ،cpu با core i5 و core i7

در هر نسل، سعی بر این شده است که ضمن افزایش قدرت پردازش، مصرف انرژی نیز کمتر شود. در واقع شما هر چه پردازنده نسل جدید تری داشته باشید، شاهد قدرت بیشتر و مصرف کمتر هستید. به جز این موارد تفاوت های دیگری نیز وجود دارند. به طور مثال در پردازنده های سری اول، هیچ پردازنده Core i3 وجود ندارد و همگی Core i5 یا Core i7 هستند و شاهد افزایش قدرت ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به نسل های پیش از خود بودند. مصرف آن ها نیز ۳۰ درصد کمتر شده است. نسل دوم نیز عملکرد بهبود یافته ۱۱ درصدی نسبت به نسل قبل است. و همینطور این روند مثبت ادامه دارد.

 coffee lake جدیدترین نسل پردازنده اینتل

علاوه بر معرفی نسل های جدیدتر، فعلا نسل هشتم به عنوان جدیدترین نسل پردازنده های اینتل برای فروش در بازار ارائه شده است و مهندسان اینتل در حال کار بر روی نسل های جدید تر تا عرضه آن ها به بازار هستند. این نسل با نام تجاری Coffee Lake وارد بازار شده است. بخش Core i9 در این زمینه فعلاً نامعلوم است و قرار است اولین Core i9 برای پردازنده های موبایل (لپ تاپ) باشد.

مشخصات فنی سی پی یو های اینتل

در پردازنده های لپ تاپ، حرف Q به معنی ۴ هسته ای بودن است. اگر HQ باشد، نشان از قدرت پردازش بالا دارد. حرف L نیز در پردازنده های لپ تاپ نشان از کم مصرف بودن آن است. همچنین اگر پردازنده ای با کلمه U مشخص شود به معنی خیلی کم مصرف بودن آن می باشد که در نتیجه کم ترین سرعت پالس را دارند. T به معنای بسیار کم مصرف بودن، و X به معنای بالاترین سرعت پردازنده سرعت کلاک (ساعت) را در خانواده خودشان دارند. حرف X در هر مدلی نشان دهنده آن است که این پردازنده از سرعت ساعت بالاتری برخوردار است. حرف M بر روی این پردازنده ها نشان دهنده آن است که این پردازنده برای گوشی های همراه مناسب است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی از نسل پردازنده های اینتل ارائه بدیم و تفاوت سی پی یو های اینتل که به تازگی تولید و طراحی شده اند. دارای قدرت بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارند.

پلازا دیجیتال

پلازا دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *