تاریخ انتشار: 15 شهریور 1400 |
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کارت گرافیک مجتمع (آن-برد) یا کارت گرافیک مجزا؟ تفاوت آن‌ها در چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیدا است، کارت گرافیک مجتمع در درون پردازنده مرکزی (به‌صورت یکپارچه) قرار دارد و حافظه آن با پردازنده به اشتراک گذاشته می‌شود. کارت گرافیک مجزا دارای حافظه مستقل اختصاصی خود است که حافظه ویدیویی یا VRAM نامیده می‌شود.

اگر شما به بهترین عملکرد کارت گرافیک نیاز دارید، کارت گرافیک‌های مجزا همیشه بهتر از نوع مجتمع هستند. مقدار VRAM در بین کارت گرافیک‌های مجزا بین 2 تا 8 گیگابایت است. به دلیل اینکه کارت گرافیک‌های مجتمع به رم سیستم نیاز دارند، نباید از آن‌ها توقع زیادی در حد کارت‌های مجزای همسان خود داشته باشید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما قصد انجام بازی‌های به روز با حداکثر تنظیمات را دارید.

کارت گرافیک مجتمع یا آن-برد (Integrated):

این نوع کارت گرافیک به‌صورت یکپارچه یا مجتمع با پردازنده‌ی مرکزی (CPU) ساخته شده است و قطعه‌ای جداگانه محسوب نمیشود البته در سال‌های گذشته، واحد پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) به‌عنوان یک چیپ مجزا روی مادربرد نصب میشد و پردازنده‌ی مرکزی نقشی در ارائه‌ی تصویر بر عهده نداشت.  تمامی لپ تاپ های حال حاظر، گرافیک آن-برد دارند. این نوع کارت گرافیک به نسبت کارت گرافیک های مجزا عملکرد ظعیفیی دارند؛اما با این حال برای انجام امور روزمره، دانش آموزی، حسابداری، وب‌گردی، تماشای فیلم و ساختن اسناد و … کاملا مناسب است.

 

حال در بین کارت گرافیک های مجزا کدام مورد قوی تر هست؟

به این چارت که بر اساس تحقیقات سایت userbenchmark.com تهیه شده است توجه بفرمایید.

کارت گرافیک لپ تاپ

کارت گرافیک مجزا (Discrete):

کارت گرافیک مجزا همانطور که از اسم آن مشخص است یک قطعه ی سخت افزاری جدای از دیگر قطعات سیستم می باشد و بر روی بورد دستگاه قرار می گیرد که وظیفه انجام پردازش های گرافیکی را بر عهده دارد. نام دیگر آن کارت ویدیو می باشد. در حال حاضر انواع مختلفی از کارت های گرافیک وجود دارد که همگی آن ها دارای وجه مشترک واحدی گرافیکی برای پردازش، حافظه اختصاصی رم و یک فن برای خنک کردن این قطعه می باشند.

مقایسه ی کارت گرافیک مجزا و مجتمع:

  1. پردازنده گرافیکی مجتمع رم ندارد و از حافظه ی رم سیستم استفاده می کند اما کارت گرافیک مجزا اینطور نیست و مستقل عمل میکند.
  2. پردازنده ی گرافیکی مجتمع قابل تعمیر نیست اما کارت گرافیک مجزا را می توان تعمیر یا تعویض کرد.
  3. معمولا قدرت پردازنده ی گرافیکی مجتمع کمتر از کارت گرافیک مجزا است.
  4. اما همیشه اینجوری نیست. یعنی مدل های جدید پردازنده های گرافیکی مجتمع اینتل از برخی گرافیک های مجزای رده ضعیف و متوسط قوی تر هستند. (به عنوان مثال کارت گرافیک های آنبرد سری زنبوک ایسوس، لپ تاپ هایی مانند UM325UA و یا UX325EA بسیار قوی تر از باقی کارت گرافیک های آنبرد است. Intel Iris Plus و Radeon Vega 8)
  5. توان مصرفی و گرمای تولیدی گرافیکی مجتمع خیلی کمتر از کارت های گرافیکی مجزا هستند. این مسئله در تولید لپ تاپ و باتری لپ تاپ خیلی تأثیر گذار میباشد.
  6. پردازنده ی گرافیکی مجتمع بیشتر برای پردازش های معمولی و ۲ بعدی و دیدن فیلم و بازی های سطحی استفادهه می شود اما کارت گرافیک مجزا برایی بازی های ۳ بعدی و ویرایش فیلم و عکس و صدا استفاده می شود.

مقایسه قدرت کارت گرافیک های مجزا بر اساس تحقیقات سایت userbenchmark.com :

کارت گرافیک لپ تاپ

جمع بندی:

برای کاربرانی که به هیچ عنوان نیازی به کارهای گرافیکی سنگین ندارند پیشنهاد می شود از مادر بورد هایی که دارای کارت گرافیک مجتمع هستند استفاده کنند تا در هزینه هم صرفه جویی کرده باشند.

 

 

 

پلازا دیجیتال

پلازا دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *