تاریخ انتشار: 09 شهریور 1400 |
زمان مطالعه: 9 دقیقه

اگر می خواهید خریدی موفق و بدون مشکل از گوشی خود استفاده کنید فقط 5 دقیقه از وقتتان را به ما بدهید!

رجیستر گوشی چیست؟

 

 

طرح رجیستری و یا همان طرح ثبت گوشی‌های هوشمند با همکاری وزارت صنعت و معدن، ارتباطات، فنآوری اطلاعات، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک به منظور مبارزه با قاچاق کالا اجرا شده است. با اجرای آن یک شناسه یا IMEI انحصاری برای هر دستگاه ثبت شده که با استفاده از آن گوشی موبایل در شبکه به راحتی قابل ردیابی است و تنها این گوشی‌ها قابلیت فعال‌سازی و استفاده از خدمات اپراتوری داخل کشور را خواهند داشت.

شناسه (IMEI) دستگاه چیست؟

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود.

 

رجیستر کردن گوشی از طریق سامانه همتا hamta.ntsw.ir:

مرحله اول:

گوشی خود را استعلام اصالت کنید.

  • با گوشی و سیم کارت دلخواه، *7777*1# را شماره گیری کنید.
  • شناسه (IMEI) دستگاه را به صورت یک عدد 15 رقمی از روی جعبه وارد نمایید.
  • در پیامک دریافتی از سامانه همتا به کلمات قانونی بودن، برند و مدل گوشی و در نهایت نام شرکت وارد کننده دقت کنید.
  •  گوشی را روشن کرده و *#06# را شماره گیری کنید: شناسه (IMEI) نشان داده شده باید با شناسه (IMEI) روی جعبه دقیقا یکسان باشد.

نکنه مهم:

برند و مدل ذکر شده در پیامک همتا حتما باید با مشخصات ظاهری گوشی و همچنین جعبه گوشی یکسان باشد.

مرحله دوم:

گوشی خود را هر چه سریع تر فعالسازی کنید. (دستگاهی که فعالسازی نکرده باشید به زودی قطع خواهد شد!)

  • با گوشی و سیم کارت دلخواه، *7777*2# را شماره گیری کنید.
  • شناسه (IMEI) دستگاه را به صورت یک عدد پانزده رقمی وارد نمائید.
  • شماره سیم کارت خودتان که از گوشی استفاده خواهد کرد را وارد کنید.
  • کد شش رقمی روی جعبه و یا کارت گارانتی را وارد نمائید.
  • اطلاعات نشان داده شده را مشاهده کنید و در صورت صحیح بودن، عدد یک را ارسال کنید.

نکته مهم:

در صورتی که کد فعالسازی بر روی جعبه یا کارت گارانتی وجود نداشت، گوشی را نخرید. (اگر گوشی را بدون کد فعالسازی و یا همان رجیستری بخرید، پس از چند روز قطع خواهد شد)

 

نحوه رجیستری گوشی مسافری:

آن دسته از مسافرانی که خارج از کشور وارد ایران می‌شوند می‌بایست بعد از ورود، حقوق و عوارض گمرکی گوشی خود را پرداخت و آن را به اصطلاح اظهار کنند، در غیر این صورت بعد از ۳۰ روز آنتن‌دهی گوشی آنها قطع خواهد شد و اجازه فعالیت در شبکه اپراتوری را نخواهد داشت.

بعد از ثبت، گمرک اطلاعات آن گوشی را به سامانه همتا ارسال کرده سپس همتا به صورت پیامک کد فعال سازی را برای مسافر ارسال می‌کند. بعد از آن مسافر می‌تواند دستگاه را با سیم کارت خود ثبت کند. از آنجایی که میزان پرداخت عوارض گمرکی به مدل دستگاه بستگی دارد در نتیجه می‌بایست مدل دستگاه به درستی وارد شود تا سامانه همتا دستگاه شما را ثبت کند. زمانی که مسافر درخواست می‌دهد کد فعال‌سازی در تأیید درخواست او ارسال می‌گردد.

نکته 1: در صورتی که دستگاه شما دو اسلاته (دو سیمکارته) است، برای رجیستر گوشی مسافری حتماً تمام شناسه IMEIهای آن را در گمرک ثبت نمایید.

نکته 2: توجه داشته باشید که در هنگام خرید، دستگاه حتماً حاوی کد فعال سازی باشد به این دلیل که اگر دستگاه با این کد فعال نشود آنتن دهی آن قطع خواهد شد.

 

رجیستر گوشی با پاسپورت:

برای رجیستر گوشی با پاسپورت باید ۳ مرحله طی کنید:

اظهار حضوری:

اگر از کشوری دیگر وارد ایران می‌شوید و گوشی موبایلی را از آنجا تهیه کرده‌اید و قصد دارید بیش از ۳۰ روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور استفاده کنید، می‌بایست در بدو ورود به صورت حضوری اظهار کنید. در این مرحله اطلاعات مربوط به مسافر و دستگاه، شامل شناسه یا شناسه‌های مربوطه به دستگاه (اظهار از روی جعبه دستگاه)، نام و نام خانوادگی مسافر، کد ملی مسافر ایرانی (شناسه فراگیر اتباع)، شماره تماس مسافر و سایر اطلاعات مربوط به دستگاه، توسط گمرک ثبت و تأیید می‌شود.

پرداخت عوارض گمرک دستگاه سیم کارت خور:

در صورتی که مسافر ایرانی است پس از اظهار حضوری یک ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سایت گمرک نسبت به پرداخت عوارض دستگاه، اقدام نماید. در غیر این صورت، اگر از اتباع خارجی است صرفاً پس ‌از انقضاء مدت یک‌ماهه از تاریخ حضور در کشور، نسبت به رجیستر گوشی موبایل به‌صورت حضوری توسط خود مسافر و در نزدیک‌ترین گمرک اجرایی مسافری اقدام نماید.

دریافت کد فعال سازی:

برای رجیستر گوشی با پاسپورت پس از طی دو مرحله اول پیامکی از سمت سامانه همتا برای شماره ثبت شده در مرحله نخست ارسال می‌شود، اگر شماره تماس اعلامی مسافر به نام خود مسافر باشد کد فعال‌سازی برای شماره اعلامی ارسال خواهد شد و چنانچه شماره تماس اعلامی مسافر به نام شخص دیگری باشد در پیامک ارسالی از مسافر درخواست می‌شود تا نسبت به تهیه سیم‌کارتی به نام شخص مسافر اقدام نماید. پس از تهیه سیم‌کارت، مسافر می‌تواند با تشکیل کارتابل در سامانه همتا و مراجعه به قسمت اطلاعات ثبت مسافری کد فعال‌سازی را دریافت کند.

 

رجیستر گوشی با پاسپورت

توجه: چنانچه مسافر در هنگام ورود به کشور شماره تماسی را اعلام نکرده باشد، باید به کارتابل خود در سامانه همتا مراجعه کرده و در قسمت اطلاعات ثبت مسافری، کد فعال‌سازی را دریافت نماید.

هزینه رجیستر گوشی:

هزینه رجیستر گوشی مسافری به میزان ۱۶ درصد از ارزش کلی گوشی موبایل است. جالب است بدانید که این میزان، ۴ درصد حق گمرک، ۲ درصد حق بازرگانی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱ درصد هم برای عوارض هلال احمر است. مثلاً اگر یک گوشی به ارزش ۲۰ میلیون تومان از خارج از کشور وارد کرده باشید باید ۱۶ درصد این مبلغ را به عنوان هزینه رجیستر کردن گوشی مسافری پرداخت کنید، یعنی چیزی در حدود سه میلیون و دویست هزار تومان. بعد از پرداخت هزینه گمرکی، رسیدی دریافت می‌کنید که می‌توانید از آن برای رجیستر گوشی مسافری خود استفاده کنید.

هزینه رجیستر گوشی در فرودگاه:

در قسمت بالا به هزینه رجیستر گوشی مسافرتی اشاره کردیم، هزینه رجیستر گوشی در فرودگاه هم به همان میزان بوده و بسته به مدل گوشی متفاوت است. مورد دیگری هم که باید به آن توجه داشته باشید این است که تعیین میزان هزینه‌ رجیستر کردن گوشی مسافری با توجه به قیمت روز دلار در بازار آزاد، محاسبه می‌شود.

توجه: هزینه گمرکی برای گوشی نو، کارکرده و دست دوم هیچ تفاوتی ندارد. صرفاً مدل گوشی و میزان ظرفیت حافظه می‌تواند روی هزینه‌ها تاثیر بگذارد.

چگونه گوشی رجیستر نشده را رجیستر کنیم ؟

بعد از اینکه هزینه‌های رجیستر موبایل را پرداخت کردیم، نوبت به رجیستر کردن گوشی موبایل می‌رسد. در این قسمت بررسی می‌کنیم که چگونه گوشی رجیستر نشده را رجیستر کنیم ؟ در جواب به سوال چگونه گوشی را رجیستر کنیم باید گفت که این کار از طریق سامانه همتا و به چند روش امکان‌پذیر است.

 

 

 

هزینه رجیستر گوشی

 

  • سایت رجیستر گوشی: از طریق وب سایت سامانه همراه به راحتی قادر خواهید بود خدماتی که مد نظر دارید را انجام دهید.
  • کد دستوری USSD: زمانی که اینترنت در دسترس نباشد کد دستوری #۷۷۷۷* می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • اپلیکیشن: برنامه رجیستر کردن موبایل در گوگل پلی و بازار هم برای سیستم عامل اندروید و هم برای iOS در دسترس است. مثلاً نحوه رجیستر گوشی با کد به این صورت است:

 

• ۷۷۷۷#* را شماره گیری کنید.

• عدد ۲ را انتخاب کنید.

• شناسه ۱۵ رقمی را وارد کنید.

• شماره سیم‌کارت خود را نیز بعد از این مرحله وارد کنید.

• بعد از وارد کردن شماره تلفن باید کد فعال سازی ۶ رقمی که از فروشنده دریافت کرده‌اید را وارد کنید.

• بعد از تأیید اطلاعاتی که توسط شما ثبت شده می‌بایست پیامی دریافت کنید مبنی بر اینکه فعال‌سازی انجام شده است.

 

 

رجیستر گوشی بدون پاسپورت:

شما برای رجیستر کردن گوشی به پاسپورت فرد وارد کننده گوشی و پرداخت هزینه گمرک نیاز دارید. در واقع رجیستر کردن گوشی بدون پاسپورت امکان‌پذیر نیست و تنها به این معناست که شما از پاسپورت فرد دیگری استفاده کنید و به نحوی باید قوانین ریجستری گوشی را دور بزنید. معمولاً آژانس‌های مسافرتی با اخذ هزینه‌ای مازاد پاسپورت افرادی که به آژانس مراجعه می‌کنند را در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند.

پلازا دیجیتال

پلازا دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *