تاریخ انتشار: 10 آذر 1398 |
زمان مطالعه: 5 دقیقه

باتری لپتاپ چند سلولی یعنی چه ؟

باتری یکی از اصلی ترین و پر دغدغه ترین قسمت های یک وسیله ی الکترونیکی است.خانواده باتری ها از تکنولوژی های مختلفی بهره می برند،رایج ترین نوع آنها که امروزه روی دستگاه های مختلفی در حال استفاده هستندباتری های لیتیوم یونی یا به اختصار (LI-ion) هستند،از اسباب بازی ها گرفته تا گوشی های موبایل، تبلت ها و نوت بوک ها در حال حاضر از این نوع باتری استفاده می کنند.

بین باتری های قدیمی و جدید چه تفاوتی هست؟

در مقایسه باتری های لیتیوم یونی با نسل های قدیمی تر باتری ها یعنی نیکل کادمیومی (NiCd) و نیکل مولیبدن (NiMH)، باتری های Li-Ion وزن سبک تری دارند و علاوه بر این از دوره ماندگاری بیشتری در هر بار شارژ بهره می برند.

پس طبیعی است که هنگام خرید وسایلی همچون لپ تاپ و موبایل و غیره ، به این نکته توجه خیلی خاصی شود.هر کمپانی ، در معرفی باطری بکار  رفته در محصول خود ، علاوه بر ذکر میزان ساعت کاری در حالتهای مختلف ،چند سلولی بودن آن را نیز بیان می کنند.شاید برای خیلی ها جالب باشد بدانند که این اصطلاح ها در واقع به چه معناست و چه تأثیری در روند کار وعملکرد باطری ، مخصوصاً باتری لپ تاپ دارد.ما در ادامه سعی می کنیم تا به شکلی ساده به بیان این موضوع بپردازیم.

همانطور که می دانید باتری ها را بر اساس نیازهای مختلف به سه حالت سری،موازی، و ترکیبی (سری-موازی) می بندند.

در حالت سری ، شدت جریان ثابت می ماند و ولتاژ بالا می رود

در حالت موازی ، ولتاژ ثابت می ماند و شدت جریان بالا می رود

در حالت ترکیبی ، هم ولتاژ و هم شدت جریان بالا می رود.

در باتری لپ تاپ ، همین حالت سوم وجود دارد. هر سلول در واقع یک باطری جداگانه است.یعنی بعنوان یک باطری جداگانه در نظر گرفته می شود که بنا به نیاز دستگاه ساخته شده اند.

مثلا در یک باتری لپ تاپ 4 سلولی ، 2 سلول اول را سری می بندند،2 سلول دیگر را هم دوباره سری می بندند و این دو دسته ی 2 تایی را با هم موازی می کنند تا ولتاژ و جریان مورد نظر تأمین شود.

بطور کلی نمی توان گفت که باتری لپ تاپ 3 سلولی بهتر است یا 4 سلولی ! زیرا تعداد سلولها مطلقاً در بازدهی نهایی دستگاه نقش مستقیمی ندارند چرا که ممکن است دستگاه شما توان مصرفی بالایی داشته باشد و باطری را خیلی زودتر خالی کند.

طبق فرمول مصرف باتری ، توان برابر است با حاصلضرب جریان در ولتاژ پس طبیعی است با باطری هایی که سلولهای بیشتری دارند ، به دلیل ولتاژ بالاتر ، توان بیشتری خواهند داشت ولی با استناد به این موضوع هم نمی توان بطور قطع گفت که سلول بیشتر نشاندهنده ی مدت زمان کاری بیشتر است. زیرا ممکن است (بطور مثال) شما از DVD-ROM خود زیاد استفاده کنید یا با نرم افزارهایی کار کنید که توان بیشتری را از سخت افزار می کشند ولی بطور کلی در حالتهای عادی ، باطری هایی که توان بالاتری دارند مدت زمان بیشتری می توانند دستگاه شما را روشن نگاه دارند.

نحوه ی استفاده از باتری های امروزی

از زمان ساخت اولین رایانه های قابل حمل زندگی روز مره ی ما دچار تغییراتی شگرف شده به طوری که لپتاپ جزئی از ابزارهای مورد نیاز و ضروری زندگی اکثر ما شده.استفاده از اینترنت ، مطالعه ، حسابداری ، ذخیره اطلاعات ، تماشای فیلم ، بازی و …. تنها جزئی از توانایی ها و کارهایی است که ما برای رفع این نیازها روزانه به سراغ لپتاپ هایمان میرویم .

عمر باتری‌های لیتیوم- پلیمر بر اساس چرخه‌های شارژ تعیین می‌شود.هر چرخه برابر با شارژ از ۰ تا ۱۰۰ درصد است‌ بنابراین اگر دو بار دستگاه تان را از ۵۰ تا صددرصد،یا یک بار از ۳۰ تا ۱۰۰ و مرتبه دوم از ۷۰ تا ۱۰۰ شارژ کنید، یک چرخه را پشت سر گذاشته‌اید.اما حالا در صورت روشن بودن دستگاه (قابلیت ویندوز 10) دیگر نیازی به کشیدن شارژر از برق نیست و زمانی که شارژ دستگاه به 100 در صد رسید باتری از مدار خارج می شود و دستگاه دشارژ نمی شود که این عمل باعث بیشتر شدن عمر باتری می گردد.

مدیر عامل Cadex Electronics، ایسیدور باخمن می‌گوید: وضع ایده‌آل شارژ برای باتری این است که شما آن را تا ۸۰ درصد شارژ کنید و سپس وقتی به ۴۰ درصد رسید‌ دوباره آن را به شارژ بزنید تا به ۸۰ درصد برسد و همیشه سعی کنید سطح شارژ در همین محدوده بماند.با این روش عمر باتری (یعنی تعداد چرخه‌ها) افزایش می‌یابد،گاهی حتی تا چهار برابر حالتی که آن را همیشه به شارژ متصل نگه دارید.

اما چرا به این صورت است؟

هر سلول یک باتری لیتیوم- پلیمر تا سطح ولتاژی مشخص شارژ می‌شود. هر چه درصد شارژ بالاتر،سطح ولتاژ هم بالاتر. پس وقتی یک باتری با ولتاژ بالاتری شارژ شود، میزان فشاری که به سلول‌های آن وارد می‌شود نیز بالاتر خواهد بود و همین فشار است که باعث می‌شود تعداد چرخه‌های شارژ کمتر شود.برای مثال یک باتری که همیشه تا صددرصد شارژ می‌شود عمری برابر با ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه خواهد داشت ولی همان باتری در صورت شارژ تا۷۰ درصد دارای عمری معادل ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ چرخه شارژ می‌شود.

 

پلازا دیجیتال

پلازا دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *