تاریخ انتشار: 30 آذر 1398 |
زمان مطالعه: 9 دقیقه

تا به حال به این نکته توجه کرده اید که ارتباط بین سیستم و کاربرد چطور برقرار میشود؟  یا سخت افزار های سیستم چطور دستورات کاربر را می فهمند و درک می‌کند و در نهایت انجام میدهند.  در ادامه به پاسخ تمامی این سوالات را خواهیم داد و به این نکات می پردازیم که سیستم عامل چیست؟ انواع سیستم عامل کدام است؟ دسته بندی سیستم عامل ها بر اساس چه چیزی انجام می شود؟در این مقاله از پلازا دیجیتال، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

سیستم عامل چیست؟

سیستم‌عامل یک نرم‌افزار است که کار اصلی آن مدیریت منابع رایانه بوده و شرایطی را برای بهتر اجرا شدن نرم‌افزارهای کاربردی برای کاربران فراهم می‌کند. سیستم‌عامل ضروری‌ترین، مهم‌ترین و اصلی‌ترین نرم‌افزاری است که باید بر روی هر سیستم کامپیوتری نصب شود. این نرم‌افزار مهم، با فراخوانی برنامه‌های کاربردی به‌عنوان یک واسط یک پل ارتباطی را بین کاربر و نرم‌افزار ایجاد می‌کند. سیستم‌ عامل در کامپیوترهای عادی به‌عنوان یک واسط کاربری شناخته می‌شود، اما در سیستم‌های بزرگ مانند یونیکس واسط کاربری به‌عنوان برنامه کاربردی خارج از سیستم‌ عامل اجرا می‌شود. در این مقاله از پلازا دیجیتال به معرفی انواع سیستم‌ عامل و مقایسه آن‌ها می‌پردازیم، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

انواع سیستم‌ عامل کدام است؟

به طور کلی می‌توان سیستم‌ عامل‌ ها را در 3 گروه اصلی دسته‌بندی کرد. این سه گروه عبارت‌اند از:

  • سیستم‌ عامل‌های کامپیوتر
  • سیستم‌ عامل‌های موبایل
  • سیستم‌ عامل‌های سایر دستگاه‌ها

وظایف سیستم‌ عامل

وظایف سیستم عامل چیست؟

همان‌طور که گفتیم سیستم‌ عامل به‌عنوان یک نرم‌افزار وظیفه دارد. سایر برنامه‌های موجود روی دستگاه را مدیریت کند. به‌صورت کلی می‌توان گفت، سیستم‌ عامل‌ ارتباط بین نرم‌افزار و سخت‌افزارها را ایجاد می‌کند. درصورتی‌که یک کامپیوتر سیستم‌ عامل نداشته باشد. هیچ برنامه‌ای روی آن اجرا نمی‌شود. علاوه‌بر این مورد اگر بخواهیم در مورد وظایف سیستم‌ عامل صحبت کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مدیریت پردازنده: یکی از کار‌هایی که سیستم عامل‌ها انجام می‌دهند مدیریت کار پردازنده است. به گونه‌ای که با تقسیم وظایف مختلف به آن، این اطمینان را پیدا می‌کنند که زمان کافی برای عملکرد صحیح پردازنده وجود دارد.

مدیریت حافظه سیستم عامل: وظیفه تخصیص و آزاد‌سازی حافظه بر عملکرد‌های مختلف سیستم را به عهده دارد. از طرف دیگر سیستم عامل باید از این مسأله اطمینان حاصل کند که یک فرایند حافظه مربوط به یک فرایند دیگر را مصرف نمی‌کند.

مدیریت دستگاه: دستگاه‌های ورودی و خروجی مختلفی در یک سیستم وجود دارد. سیستم عامل کارکرد این دستگاه‌های ورودی و خروجی را کنترل می‌کند در واقع سیستم عامل درخواست‌های مختلف را از این دستگاه دریافت می‌کند و عملیات خاصی روی آن‌ها انجام می‌دهد و دوباره با روند درخواست ارتباط می‌گیرد.

مدیریت فایل: وظیفه دیگری که سیستم عامل دارد مدیریت اطلاعات مربوط به حذف، انتقال، کپی، ذخیره کردن یا همان پرونده‌ها را به صورت سازمان یافته ثبت می‌کند. سیستم عامل با حفاظت در برابر دسترسی غیرمجاز یکپارچگی داده‌های ذخیره شده در این فایل از جمله ساختار دایرکتوری فایل‌ها را حفظ می‌کند.

امنیت سیستم عامل ها چگونه است؟

تکنیک‌های مختلف ارائه می‌دهد که یکپارچگی و محرمانه بودن داده‌های کاربر را تضمین می‌کند. برای حفاظت از داده‌های کاربر سیستم عامل از اقدامات زیر استفاده می‌کند.

  • جلوگیری از دسترسی‌های غیر مجاز زمان ورود به سیستم با فعال نگه داشتن فایروال یا همان دیوار آتش از نفوذ غیرمجاز جلوگیری می‌کند.
  • از حافظه سیستم در برابر دسترسی مخرب حفاظت می‌کند.
  • نمایش هشدار‌های مربوط به آسیب دیدگی سیستم بررسی می‌کند. سخت‌افزار را از نظر آسیب بررسی می‌کند این فرایند هشدار‌های مختلفی را به کاربر نشان می‌دهد تا بتواند برای محافظت از سیستم در برابر صدمات احتمالی اقدامات مناسبی انجام دهد.

دسته‌بندی سیستم‌ عامل‌های کامپیوتری چیست؟

کامپیوتر مانند یک کارخانه کوچک است که شامل قسمت‌های مختلف می‌باشد. قسمت‌ها با یکدیگر هماهنگی دارند سیستم عامل بستری جهت همکاری و اجرای عملیات‌ها و جلوگیری از خطا و اشتباه فراهم می‌کند و از اشتباهات جبران ناپذیر جلوگیری می‌کند به طور کلی سیستم عامل‌ها به چند دسته تقسیم می‌شود:

سیستم‌ عامل‌های تک پردازنده: این نوع سیستم‌ عامل‌ها نسل چهارم سیستم‌ عامل‌ها هستند که در واقع همان سیستم‌عامل‌های کنونی هستند و فقط روی یک پردازند نصب می‌شوند.

سیستم‌ عامل‌های شبکه‌ای: در سیستم‌ عامل‌های شبکه، از کنترل‌کننده‌های واسطه بین شبکه و نرم‌افزارهای سطح پایین برای انجام عملیات استفاده می‌شود. یکی از قابلیت این سیستم‌ها دسترسی به سیستم‌های از راه دور و دسترسی به فایل‌های مورد نظر است.

سیستم‌ عامل‌های توزیع شده: در این سیستم‌ عامل برنامه روی چند کامپیوتر اجرا و نتیجه آخر روی صفحه کاربر نمایش داده می‌شود. در این سیستم‌ عامل برنامه در محیط شبکه‌ای اجرا می‌شود.

سیستم‌عامل‌های بی‌درنگ: این نوع سیستم‌عامل‌ها که بر پایه لینوکس شکل گرفته است، اغلب به‌ عنوان یک ابزار کنترلی و برای مدیریت منابع و انجام کارها در زمان مقرر استفاده می‌شوند.

انواع سیستم‌ عامل‌ های کامپیوتر چیست؟

سیستم عامل لینوکس

سیستم‌عامل ویندوز

ویندوز معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سیستم‌عامل مورداستفاده در سراسر جهان است. این سیستم‌عامل بیشترین سازگاری را با انواع نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موجود در بازار دارد. نصب ویندوز روی کامپیوترهای خانگی بسیار راحت و سریع است و نیازی به هزینه‌های زیادی ندارد.

علاوه‌بر این مزایا، طیف وسیعی از نرم‌افزارهای مختلف موجود در بازار قابلیت نصب و اجرا روی ویندوز را دارند. نصب انواع برنامه‌های ساده برای استفاده روزانه تا نرم‌افزارهای سنگین تجاری روی ویندوز به‌راحتی قابل انجام است. البته جا دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که در کنار نصب راحت و سریع برنامه‌های کاربردی برنامه‌های مخربی مانند بلوت ورها و سایر نرم‌افزارهای مخرب نیز روی ویندوز به‌راحتی انجام می‌شود و این سیستم‌عامل، آسیب‌پذیری بالاتری نسبت به سایر سیستم‌عامل‌ها دارد.

سیستم‌عامل مک

سیستم‌عامل مک یکی از گزینه‌های عالی و کم‌نقص در میان انواع سیستم‌ عامل‌های کامپیوتر به‌حساب می‌آید. اگرچه شاید از نظر برخی از افراد کارکردن با این سیستم‌عامل دشوار باشد، اما نمی‌توان قوی بودن سخت‌افزار و نرم‌افزارهای شرکت اپل را انکار کرد و نادیده گرفت. لپ‌تاپ‌های شرکت اپل جز گران‌ترین سیستم‌ها هستند، اما از هر جنبه به این مورد نگاه کنید متوجه می‌شوید که هزینه‌کردن برای این مورد ارزشش را دارد.

البته ذکر این مورد نیز اهمیت دارد که تنوع نرم‌افزارهای قابل نصب روی مک به‌اندازه ویندوز بالا نیست و همچنین برای اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین این سیستم‌عامل گزینه مناسبی به حساب نمی‌آید؛ در کل چنانچه قصد دارید از نرم‌افزارهای خود این سیستم‌عامل استفاده کنید؛ گزینه مناسبی برای شما است.

سیستم‌عامل کروم

یکی از جدیدترین سیستم‌عامل‌ها که روزبه‌روز به طرف‌داران آن نیز افزوده می‌شود، سیستم‌عامل مرورگر کروم است. در کروم افراد فقط به مرورگر کروم و نرم‌افزارهای مرتبط با آن دسترسی دارند و قابلیت اجرای نرم‌افزارهای ویندوزی وجود ندارد؛ همچنین برای نرم‌افزارهای لینوکس نیز نیاز است کروم بوک را روی حالت توسعه‌دهنده گذاشته و آن را تغییر دهید.

سیستم‌عامل لینوکس

سیستم‌عامل لینوکس با کمک نرم‌افزارهایی مانند موزیلا، گوگل کروم و فایرفاکس توانسته است بخش مهمی از نیازهای کاربران را رفع کند. نصب سیستم‌عامل لینوکس روی کامپیوتر کار راحتی است همچنین افراد می‌توانند زمان خرید کامپیوتر، کامپیوتر لینوکسی را تهیه کنند. این سیستم‌عامل معمولاً توسط افراد علاقه‌مند به برنامه‌نویسی و افراد حرفه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد اما کاربران معمولی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. از مزایای استفاده از این سیستم‌عامل می‌توان به‌راحتی و امنیت آن و جلوگیری از ورود بدافزار و ویروس اشاره کرد؛ در واقع اگر پیگیر یک محیط امن و با اطمینان هستید از این سیستم‌عامل غافل نشوید.

سیستم‌ عامل‌ موبایل و ساعت هوشمند

سیستم‌ عامل‌های موبایل و ساعت هوشمند

این روزها تلفن‌های همراه نقش یک کامپیوتر کوچک را برای افراد بازی می‌کنند. تلفن‌های همراه که امروزه قابلیت‌های زیادی دارند، دارای سیستم‌ عامل‌ های مخصوصی هستند. این سیستم‌ عامل‌ها عبارت‌اند از:

سیستم‌عامل اندروید: اندروید یک سیستم‌ عامل Open Source مبتنی بر لینوکس است که به شرکت گوگل تعلق دارد. در حال حاضر اندروید به عنوان پراستفاده‌ترین سیستم عامل در میان گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود.

ios: سیستم‌عامل آی‌اواس منحصر به تلفن‌ و تبلت‌های تولیدی شرکت اپل است و به عنوان رقیب اصلی سیستم عامل اندروید، طرفداران فراوانی دارد.

ویندوز فون: یک سیستم‌عامل تولید شرکت مایکروسافت است. این سیستم‌عامل برای دستورات اساسی و قابل‌ اجرا روی موبایل‌های هوشمندی به کار می‌رفت که در حال حاضر دیگر به بازار عرضه نمی‌شوند.

سیمبین: یک سیستم‌ عامل قدیمی و تولید شده از شرکت نوکیا است که فقط قابل‌ استفاده بر روی تلفن‌های همراه این شرکت است.

بادا: این سیستم‌ عامل توسط شرکت سامسونگ ساخته شده است و قابلیت استفاده بر روی تلفن‌های همراه این شرکت را داشت. گوشی‌های محبوب سامسونگ ویو (Wave) که در گذشته تولید می‌شدند، از سیستم‌ عامل بادا برخوردار بودند.

می‌گو: MeeGo یک سیستم‌ عامل متن‌باز (Open Source) بوده که بر اساس لینوکس ساخته شده است. این سیستم عامل که نام آن در مقایسه با سایرین بسیار کمتر به گوش رسیده است، می‌توانست از هر دو نوع پردازنده ARM و x86 اینتل پشتیبانی کند و اگر توجه بیشتری به آن می‌شد، ممکن بود امروز شاهد پیشرفت‌های فراوانی از آن باشیم.

پالم: این سیستم‌ عامل توسط شرکت پالم برای استفاده راحت و آسان از نمایشگرهای لمسی و ارتباط بهتر با کارت گرافیک طراحی شده است.

انواع سیستم‌ عامل‌ های کامپیوتر

سخن آخر

در این مطلب از پلازا دیجیتال به بررسی انواع سیستم‌ عامل‌ های مورداستفاده روی تلفن همراه و دسکتاپ پرداختیم. همان‌طور که متوجه شده‌اید سیستم‌عامل‌ها تنوع بسیار بالایی دارند و انتخاب یکی از آن‌ها تنها بر اساس شرایط مختلفی صورت می‌گیرد. به‌صورت کلی اگر یک کاربر عادی هستید سیستم‌عامل ویندوز می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد ولی اگر یک برنامه‌نویس هستید و نیاز به سیستم‌عامل قوی و امن دارید لینوکس گزینه مناسبی است.

اگر قصد خرید لپ‌ تاپ ایسوس، لنوو، اچ پی و… را دارید و می‌خواهید سیستم‌عامل موردنیاز را خودتان انتخاب و نصب کنید. می‌توانید لپ‌تاپ‌های مختلف، متنوع و متناسب با شرایط خود را در سایت بررسی کرده و پس از خرید برای نصب سیستم‌عامل موردنظر خود اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر نیز می‌توانید با کارشناسان ما به‌صورت آنلاین در ارتباط باشید.

پلازا دیجیتال

پلازا دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *