تاریخ انتشار: 13 آذر 1398 |
زمان مطالعه: 10 دقیقه

راهنمای خرید لپ تاپ از روی مقدار حافظه رم (RAM)

طیف وسیعی از سوالاتی که از ما پرسیده می شود، مربوط به کاربرانی است که قصد خرید لپ تاپ یا PC یا All in One خود را دارند، اما نمی دانند که چه مقدار حافظه RAM برای استفاده ای که از لپ تاپ می کنند، مناسب است.

بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این نوشته، یک بار برای همیشه به این پرسش همیشگی کاربران پاسخ دهیم که چه مقدار رم برای سیستم هایمان نیاز داریم؟

یکی از تکراری ترین سوالاتی که این روزها کاربران می پرسند، این است که چه میزان حافظه RAM نیاز است؟ پاسخ هم کاملا مشخص است! در واقع هر چه مقدار حافظه رم بیشتری داشته باشید خیالتان راحت تر است. اما این مطلب به شما کمک خواهد کرد تا در هزینه خود صرفه جویی کنید و انتخاب درست و هوشمندانه ای داشته باشید.

میزان حافظه رم مورد نیاز برای هر کاربر متفاوت خواهد بود و در وهله اول، باید به سه پرسش پاسخ دهید:

میخواهید با سیستم خود چه کاری انجام دهید؟

توقع انجام چه کار هایی را از سیستم خود دارید؟ کاربری اصلی تان با سیستم چیست؟ کاربر معمولی هستید یا کار های گرافیکی انجام میدهید، برنامه نویسی میکنید یا نرم افزار های مهندسی اجرا میکنید، گیمر هستید و … در هر صورت باید نوع کاربری خود را مشخص کنید.

چه مقدار هزینه را در نظر گرفته اید؟

قطعا این فاکتور مهمی است و باید به این پرسش پاسخ داد.

فکر میکنید چه زمانی دستگاه خود را کنار بزارید؟

اگر تا چند سال پیش، ۲ گیگابایت رم برای یک لپ تاپ مناسب بود. الان دیگر نیست. بنابراین باید آینده نگر باشید و به فکر این باشید که آیا این مقدار حافظه رم تا چند سال جواب گو خواهد بود. نکته مهمی که وجود دارد این است که در بعضی از لپ تاپ ها امکان ارتقای حافظه RAM وجود ندارد؛ دلیل این موضوع هم کم شدن ضخامت لپ تاپ هاست. بنابراین باید به قابل ارتقا بودن حافظه رم خود اهمیت بدهید.

(RAM)رم چیست و چگونه کار میکند؟

بیایید ابتدا یاد بگیریم که رم چیست. RAM جایی است که داده ها قبل از پردازش در آن جا موقتا نگهداری می شود. RAM مخفف کلمات Random Access Memory به معنی حافظه ای با دسترسی موقت است، و از تراشه های حافظه پویا (dynamic) تشکیل شده که قابلیت نوشتن و بازنویسی سریع اطلاعات بر روی آن وجود دارد. به رم، حافظه موقتی گفته می شود؛ زیرا برخلاف هارد دیسک که اطلاعات در آن به صورت دائمی نگهداری میشود، در این نوع حافظه، اطلاعات به طور مداوم پاک شده و اطلاعات دیگری جایگزین آن میشود. میتوان اینطور گفت که RAM مهمان نواز خوبی نیست! پس زمانی که برق قطع می شود، اطلاعات در آن باقی نخواهد ماند.

دلیل استفاده از رم نیز این است که این حافظه بسیار سریع تر از هارد می باشد. زمانی که یک برنامه را اجرا میکنید، این فایل از روی هارد دیسک، در حافظه رم کپی میشود و حالا CPU سریعتر به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهد کرد؛ حالا فرض کنید کل این حافظه پر شده باشد و اطلاعات دیگری نیز احتیاج دارند که به این مکان بیایند،  اینجاست که CPU مجبور میشود اطلاعات خود را از همان هارد دیسک بخواند درنتیجه سیستم بسیار کند شده و یا ممکن است هنگ کند.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، احتمالا اهمیت وجود RAM در لپتاپ را متوجه شده اید. اما برای اینکه کاملا با حافظه RAM آشنا شوید، مطالعه مقاله اطلاعات بیشتری در مورد حافظه RAM برایتان مفید خواهد بود.

برگردیم به سوال اصلی: چقدر رم برای لپتاپ نیاز دارم؟

این سوال با یک پرسش پاسخ داده می شود: با سیستم خود چه کاری میخواهید انجام دهید؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، توصیه اصلی ما این است که هر قدر مقدار رم بالاتری داشته باشید، بهتر است؛ اما زمانی که صحبت از صرفه جویی در هزینه می شود، دانستن این که در کاری که میکنید چه میزان رم مورد نیاز است، انتخاب شما را هوشمندانه تر خواهد کرد.

ممکن است بیش از مقدار مورد نیازتان، پول صرف RAM میکنید؛ اما با دانستن مقدار مورد نیاز، می توانید هزینه اضافی را صرف بخش های دیگر کنید. عکس این حالت هم وجود دارد؛ این که دارید بودجه مورد نظر خود را صرف چیز های دیگر میکنید که از RAM اهمیت کمتری دارند!

برای این که به پاسخ خود برسید، ما کاربران را به دسته های زیر تقسیم کرده ایم :

1.کاربران معمولی/اداری/کاربران مالتی مدیا

2.کاربران متوسط /کاربران وب/دانشجو های رشته های عمومی

3.کاربران حرفه ای/مهندسین/طراحان گرافیک/برنامه نویس ها/گیمر ها

مقدار حافظه RAM مورد نیاز در کار های اداری

در کار های اداری، بیشتر از نرم افزار های حسابداری و آفیس نظیر Word، Excel، Powerpoint، pdf و … استفاده میشود. این نرم افزار ها نیازمند رم بالایی نیستند؛ اما باز هم بستگی به میزان حجم کار دارد. در برخی اداره ها حجم اطلاعات موجود در صفحه ها و فایل های اکسل بسیار زیاد است.

اما به طور متوسط در اداره ها، ۴ گیگابایت حافظه رم مناسب خواهد بود و در صورت لزوم حداکثر ۸ گیگابایت تمام نیاز های کارمندان شما را بر آورده خواهد کرد.

مقدار حافظه RAM مورد نیاز برای وبگردی و مالتی مدیا

وبگردی را میتوان با اکثر رایانه ها انجام داد و این حداقل کاری است که کامپیوتر شما میتواند انجام دهد! اما مسئله زمانی پیش می آید که شما جزو کاربران حرفه ای در وب باشید. اینجاست که پنجره های زیادی در مرورگر باز میکنید و از آن جایی که مرورگر هایی نظیر گوگل کروم، علاقه زیادی به مصرف بیش از حد رم دارند، نیاز به مقدار بیشتری از رم پیدا خواهید کرد. به طور عملی همین لحظه که ما در حال نوشتن این مقاله هستیم، ۱۵ پنجره در مرورگر گوگل کروم باز است و کروم حدود ۲٫۵ گیگابایت از رم را مورد استفاده قرار داده است. البته میزان استفاده از RAM در مرورگر، تنها بدلیل باز بودن پنجره ها نیست؛ افزونه ها و پلاگین هایی که روی مرورگر نصب میشوند نیز از رم استفاده میکنند. پس توصیه ما حداقل ۲ گیگابایت و حداکثر ۸ گیگابایت برای استفاده وبگردی از حافظه رم می باشد.

منظور از مالتی مدیا، رسانه است و کاربران این بخش معمولا از سیستم خود برای وبگردی، گوش دادن به موسیقی، دیدن فیلم، و خواندن کتاب استفاده می کنند. مقدار حافظه RAM پیشنهادی ما به دسته از کاربران نیز، ۴ گیگابایت و در حداکثر ۸ گیگابایت است.

مقدار حافظه RAM مورد نیاز گیمینگ

بازی های رایانه جزو تسک های سنگین برای پردازنده های کامپیوتر ها محسوب می شوند. منظور ما از رم مورد نیاز برای گیمینگ، مربوط به کاربران حرفه ای گیمر است. طی بررسی هایی که انجام دادیم، حداقل رم مورد نیاز برای بازی های گرافیکی، ۸ گیگابایت میباشد؛ اما با این مقدار از رم ممکن است امکان بازی کردن تعدادی از بازی ها را نداشته باشید. بنابراین این مقدار را تا ۱۶ گیگابایت افزایش می دهیم. با این مقدار از حافظه رم، خیالتان در بازی کردن آسوده خواهد بود. البته اگر قصد دارید از میزان رم بیشتری استفاده کنید، نتیجه بهتری خواهید داشت؛ اما پیشنهاد ما این است که به ۱۶ گیگابایت اکتفا کرده و پول بیشتری را برای کارت گرافیک در نظر بگیرید.

مقدار حافظه RAM مورد نیاز سیستم عامل ها

سیستم عامل یکی از اصلی ترین برنامه هایی است که از RAM استفاده میکند، در واقع با روشن کردن کامپیوتر، اولین برنامه ای که از روی هارد دیسک بر روی رم بارگیری می شود، سیستم عامل است و جالبتر آن که سیستم عامل تنها برنامه ای است که تا زمانی که کامپیوتر روشن است، بر روی رم باقی می ماند (البته بخشی از آن که هسته (core) نام دارد و سایر بخش ها در صورت نیاز اضافه میشوند).

یکی از تفاوت هایی که بین سیستم عامل های مختلف موجود دارد ۳۲ و ۶۴ بیتی بودن سیستم عامل می باشد. تعدادی از نرم افزار ها فقط بر روی سیستم عامل های ۶۴ بیتی اجرا می شوند؛ بنابراین اگر نیاز به یک سیستم عامل ۶۴ بیتی دارید، باید بیشتر از 3 گیگابایت رم تهیه کنید.

مقدار حافظه RAM مورد نیاز برای نرم افزار های گرافیکی

برای طراحان گرافیکی کار با نرم افزار ها باید به صورت روان و سریع صورت بگیرد. طراحان گرافیک جزو کاربران حرفه ای محسوب می شوند و کامپیوتر های مورد نیاز آن ها از مشخصات بالایی بر خوردار است. کار با تصاویر با وضوح بسیار بالا، ویرایش فیلم ها، انیمیشن سازی، نرم افزار های سه بعدی، رندرینگ و کار بر روی تصاویر بزرگ و … نیازمند میزان قابل توجهی از حافظه رم می باشد.

در جدول زیر مقدار حافظه رم مورد نیاز برای نرم افزار های گرافیکی آورده شده :

 

حداکثر ram مورد نیاز                حد اقل ram مورد نیاز                       نرم افزار

16 گیگابایت                                            2 گیگابایت                        Adobe© InDesign

16 گیگابایت                                            2 گیگابایت                       Adobe© Illustrator

32 گیگابایت                                            2 گیگابایت                      Adobe© Photoshop

32 گیگابایت                                            8 گیگابایت                   Adobe© Premiere Pro

32 گیگابایت                                            4 گیگابایت                    Adobe© After Effects

و در آینده چگونه خواهد بود؟

اگر به تاریخچه نرم افزار ها و کامپیوتر ها نگاهی کنیم، متوجه خواهیم شد که هر چه نرم افزار ها بیشتر توسعه می یابند، به سیستم قوی تری نیاز پیدا میکنند. باورتان می شود سال ها پیش، میزان رم کامپیوتر ها از مگابایت هم کمتر بود و الان در سرور های امروزی این میزان به ترابایت هم رسیده است؟!

با این حال حدود ۸ سال پیش، ۲ گیگابایت رم برای کاربر ها ایده آل بود. امروز اما برای کاربران، ۸ گیگابایت مناسب است. بنابراین باید فکر کنید که تا چند سال آینده، میخواهید از این سیستم خود استفاده کنید و میزان رم بیشتری تهیه کنید. البته تقریبا همه کامپیوتر های دسکتاپ و اکثر لپ تاپ ها، امکان ارتقای میزان حافظه رم را دارند. مقدار حافظه RAM مورد نیاز شما به نیاز خودتان بستگی دارد همیشه سعی کنید مقدار حافظه بیشتری نسبت به نیاز فعلی خود داشته باشید تا جواب گوی شما در آنیده نیز باشد.

پلازا دیجیتال

پلازا دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *