تاریخ انتشار: 02 بهمن 1398 |
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در چند سال گذشته شرکت AMD چند پردازنده عالی را به بازار معرفی کرد که برای انتخاب پردازنده AMD مناسب از بین نمونه های موجود کمی کار را سخت نمود. نام هایی مانند Ryzen 3 و Ryzen 5 معادل Intel i3 و Intel i5 تصور می شوند و این در اکثر مواقع درست است. اما این مقاله در مورد مقایسه پردازنده اینتل و پردازنده AMD نیست و به جای آن، راهنمایی در مورد نحوه خرید بهترین پردازنده AMD از پلازا خواهد بود. خرید پردازنده های 16 هسته ای AMD Ryzen Threadripper برای مرور گاه به گاه اینترنت یا کارهای اداری مناسب نیست و برخلاف آنچه که ممکن است برخی باور داشته باشند اغلب بهترین انتخاب برای بازی نیست.

درک اسامی پردازنده های AMD

قسمت اول نام پردازنده های AMD به راحتی قابل درک است. شما می توانید پردازنده ها را به چند دسته رده پایین، رده متوسط و رده بالا در نظر داشته باشید.

  • پردازنده های گروه Ryzen 3 جزو پردازنده های رده پایین هستند و قابلیت ها، مشخصات و عملکرد پایینی را ارائه می دهند. در زمان نوشتن این مقاله سه مدل با 4 هسته وجود دارد.
  • پردازنده های گروه Ryzen 5 جزو پردازنده های رده متوسط هستند این پردازنده ها معمولا دارای 4، 6 هسته و حداکثر 12 نخ پردازشی هستند.
  • پردازنده های گروه Ryzen 7 جزو پردازنده های رده بالا هستند این پردازنده ها معمولا دارای 8 هسته و 16 نخ هستند.
  • پردازنده های گروه Ryzen 9 در بالای پردازنده های سطح بالای Ryzen 7 قرار می گیرند و معمولا دارای 12 یا 16 هسته و حداکثر 32 نخ پردازشی هستند.

ممکن است Ryzen Threadripper بالاتر از پردازنده های Ryzen 9 در نظر گرفته شوند اما این درست نیست. این پردازنده ها به تازگی با 8، 12، 16، 24 و 32 هسته به بازار عرضه می شوند و تعداد نخ های پردازشی آنها دو برابر است.

 

1 19

نحوه تفسیر شماره مدل پردازنده AMD

پردازنده مدل AMD Ryzen 7 3800X را در نظر بگیرید… به نظر شما 3800X به چه معناست؟

رقم اول یعنی 3 نسل پردازنده را به شما می گوید بنابراین پردازنده AMD Ryzen 7 3800X یک پردازنده نسل سوم است و یک نسخه بهبود یافته از پردازنده های نسل اول و دم است.

رقم دوم یعنی 8 سطح عملکرد را به شما می گوید این بدان معناست که پردازنده 3900 عملکرد بهتری را نسبت به پردازنده 3700 ارائه می دهد. معمولا مدل هایی با رقم 6 تا 9 در پردازنده های دسکتاپ پیدا می شوند و مدل هایی با رقم های کمتر از 6 در لپ تاپ ها پیدا می شوند چونکه انرژی کمتری مصرف می کنند اما عملکرد بدتری را نسبت به مدل های رده بالا ارائه می دهند.

دو رقم بعدی اختلافات جزئی مانند افزایش جزئی در فرکانس عملکرد را نشان می دهد.

اما پسوند X یا سایر پسوندها معانی متفاوتی دارند که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد:

  1. X – پردازنده هایی که دارای پسوند X هستند نسبت به مدل هایی که این پسوند را ندارند عملکرد و سرعت کلاک بالاتری را ارائه می دهند.
  2. G- پردازنده کم مصرف با پردازنده گرافیکی ادغام شده است.
  3. H – پردازنده هایی برای دستگاه های قابل جابجایی با قدرت بالا (مانند لپ تاپ) است اما هنوز کندتر از پردازنده کامپیوترهای دسکتاپ استاندارد هستند.
  4. U – پردازنده های قدرت پایین مناسب برای دستگاه های قابل جابجایی
  5. M – پردازنده های بسیار کم مصرف که دارای عملکرد بسیار پایین هستند.

 

 

کدام پردازنده AMD برای شما مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال باید تصمیم بگیرید که از کامپیوتر خود بیشتر برای چه کاری استفاده می کنید. برای مرور وب، تماشای فیلم های یوتیوب، نتفلیکس و مواردی از این قبیل پردازنده Ryzen 3 به اندازه کافی مناسب است. اگر لپ تاپ دارید سعی کنید از پردازنده Ryzen 5 استفاده کنید چون پردازنده های دارای قدرت کارآمد نسبت به نمونه های دسکتاپ بسیار کندتر هستند.

 

3 3

نحوه انتخاب بهترین پردازنده AMD برای بازی

اگر گیمر هستید سرعت بالای کلاک برای پردازنده ها بسیار مهمتر از تعداد هسته ها می باشد، شما باید پردازنده هایی که حداقل 6 هسته دارند را انتخاب کنید و بعد به دنبال پردازنده ای باید باشید که بیشترین تعداد گیگاهرتز را به شما ارائه دهد. شما همچنین ممکن است روی مدل هایی با پسوند X تمرکز کنید چون این مدل ها سرعت کلاک بیشتری را نسبت به مدل های پایه ارائه می دهد. پردازنده های سری Threadripper ممکن است بهترین انتخاب برای بازی باشند اما این بدان علت نیست که این مدل در مقایسه با بهترین پردازنده های سری Ryzen 7 یا 9 سرعت کلاک کمتری دارند.

 

 

همانطور که در تصویر بالا می توانید مشاهده کنید پردازنده Ryzen 5 3600X بهترین انتخاب برای بازی است چونکه نسبت به پردازنده هایی مانند  AMD Ryzen 7 3800X از قیمت پایینی برخورداراست و عملکرد مشابهی را با اکثر پردازنده های موجود در لیست ارائه می دهد. پردازنده  AMD Ryzen 7 3800X چونکه دارای هسته های بیشتری است گرانتر است اما ممکن است دو پردازنده در یک بازی مانند GTA V فریم ریت تقریبا یکسانی را ارائه دهند.

بهترین پردازنده AMD برای تولیدکنندگان محتوا

بنابراین در چه مواقعی پردازنده Threadripper انتخاب خوبی است؟ هنگامی که شما به موازی سازی زیاد نیاز دارید. در این مورد برای ویرایش فیلم، عکاسی / گرافیک، ویرایش، تولید و میکس موسیقی و موارد دیگری از این قبیل این پردازنده AMD انتخاب مناسبی است. اگر شما غالبا از ماشین های مجازی استفاده می کنید باید پردازنده Threadripper را خریداری کنید. علاوه بر این اگر قصد استفاده از یک دستگاه به عنوان سرور دارید این پردازنده انتخابی عالیست.

نتیجه گیری

اغلب در بازار شما دو یا سه مدل پردازنده با قیمت مشابه را پیدا خواهید کرد و شما مطمئن نیستید که کدام یک را باید انتخاب کنید. در این حالت فقط کافیست در گوگل به دنبال بنچمارک ها بروید و نتیجه آنها را مقایسه کنید. امتیاز کلی که این بنجمارک ها به شما ارائه می دهند نحوه عملکرد هسته ها در هنگام تقسیم یک کار بزرگ به کارهای کوچکتر را نشان می دهد شما می توانید عملکرد پردازنده را در حالت تک هسته ای و چند هسته ای مشاهده کنید. اگر از لحاظ مالی در مشکل دارید می توانید پردازنده ای را خریداری کنید که یک نسل عقب تر است چونکه عملکرد زیادی را از دست نمی دهید اما در هزینه خرید صرفه جویی می کنید.

 

پلازا دیجیتال

پلازا دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *