تاریخ انتشار: 09 دی 1398 |
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بعد از خواندن این مقاله در پلازا باید به این فکر کنید که بهترین کار در هنگام خرید لپتاپ ها مطالعه بررسی های تخصصی است که در مورد آنها نوشته شده است؛ زیرا می‌توان گفت که تقریباً همه شرکت های سازنده این محصولات در مورد بسیاری از موراد از جمله میزان شارژدهی باتری دستگاه های خود کاربران را فریب می‌دهند! در ادامه مطلب با ما همراه باشید. یکی از مواردی که شرکت ها در هنگام معرفی محصولات خود به آن تکیه می‌کنند شارژدهی دستگاه های تولیدی آنهاست. یکی از دستگاه هایی که این مورد در آن ها از بالاترین درجه اهمیت ها برخوردار است لپتاپ ها هستند.لپتاپ ها که اصولاً به عنوان یک رایانه قابل حمل شناخته می‌شوند باید بتوانند در همه جا و بدون نیاز به اتصال مستقیم به منبع برق شهری مورد استفاده قرار بگیرند.حالا در نظر داشته باشید که شما برای انجام کاری به محیطی رفته اید که به منبع برق شهری دسترسی ندارید و همچنین برای مدت زمان مشخصی روی شارژ باتری لپتاپ خود حساب کرده اید و ناگاه متوجه می‌شوید که لپتاپ شما خیلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کردید در حال شارژ خالی کردن است. مسلماً در اینجا به این نتیجه می‌رسید که همه تعریف و تمجیدهایی که فروشنده با اتکا به تبلیغاتی که در مورد شارژدهی لپتاپ شما بیان کرده بود،ادعایی باطل بیش نبوده است و شما مانده اید و یک لپتاپ با باتری خالی در دل بیابان!

نتایج تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت های تولید کننده لپتاپ ها ادعاهایی را در هنگام معرفی محصولات خود  درباره شارژدهی لپ تاپ بیان می‌کنند که نه تنها واقعیت ندارد، بلکه بسیار هم از آن دور است.در این تحقیقات تنها شرکتی که میزان شارژدهی باتری لپتاپ های تولیدی اش به ادعا های تبلیغاتی اش نزدیک بود کمپانی اپل است.

این تحقیقات که توسط وبسایت معتبر و شناخته شده ?Which منتشر شده با انجام بررسی های تخصصی روی 67 مدل لپتاپ مختلف از شرکت هایی مانند ایسوس، اپل، ایسر، HP، دل، لنوو و توشیبا صورت گرفته است که بزرگترین تولید کننده های فعال در حوزه لپتاپ در سراسر دنیا هستند. لازم به ذکر است که در تست های ویچ 8 مدل لپتاپ از ایسر، 3 مدل از اپل، 8 مدل از لپ تاپ ایسوس، 10 مدل از دل، 12 مدل از HP ،تعداد 20 مدل از لنوو و 6 مدل از توشیبا مورد آزمون قرار گرفته اند.

همانطور که می‌دانید هیچ گاه به صورت دقیق نمی‌توان گفت که چه لپتاپی به چه اندازه می‌تواند شارژدهی داشته باشد؛ زیرا این مورد به آیتم های بسیار زیادی وابسته است که در رأس آنها نحوه استفاده فرد از لپتاپش را دارد. ویچ در مقاله خود اعلام کرده است که مبنا و معیار اصلی تست های آنها کاربرد ترکیبی و استفاده از همه قابلیت های لپتاپ ها بوده است. ویچ در بررسی های خود سه بار هر لپتاپ را حداقل با سه نوع تست مورد بررسی قرار داده است که محور کلی تست ها بر سه اصل، نحوه دشارژ از ابتدا تا پایان ظرفیت، تکرار تست ها جهت کسب اطمینان و انجام امور مختلف بوده است تا دقیق ترین نتایج بدست آید. برای مثال یکی از تست ها نمایش ویدئو با سطح نور مشخص نمایشگر در حالت تکرار، تا دشارژ کامل باتری و در تست های دیگر عملیاتی مانند مرور صفحات وب با استفاده از اتصال Wi-Fi به صورت بدون وقفه بوده است.

همانطور که گفتیم تست های این موسسه به صورتی طراحی شده است که با نتایج مختلف از تست های مختلفی که بدست می‌آید عملکرد عادی شارژدهی باتری در استفاده روزمره کاربران مشخص شود.

در این مقاله اینگونه اعلام شده است که تنها لپتاپ ساخت شرکت اپل بوده که با ادعای 10 ساعته شارژدهی باتری توانسته در تست ها نیز این عملکرد (و حتی کمی بهتر از آن) را نشان دهد و برای محصولاتی مانند Dell Inspiron 15 5000  در حالیکه شرکت 7 ساعت را برای شارژدهی باتری لپتاپ در عملکرد عادی بیان کرده است، بررسی های به عمل آمده زمانی کمتر از 4 ساعت شارژدهی را برای آن ثبت کرده اند. همین مورد در محصولات دیگر مانند نیز به نسبت های مشابه، تکرار شده است که چند نمونه از شارژدهی باتری لپ تاپ را در ادامه مشاهده کنید.

Lenovo Yoga 520

    • مدت زمان ادعا شده توسط شرکت: 5 ساعت
    • نتایج آزمون عملی: 2 ساعت و 7 دقیقه

 

Asus ZenBook UX433FA

    • مدت زمان ادعا شده توسط شرکت: 12 ساعت
    • نتایج آزمون عملی: 9 ساعت و 47 دقیقه

 

Apple MacBook Pro 13

    • مدت زمان ادعا شده توسط شرکت: 10 ساعت
    • نتایج آزمون عملی: 12 ساعت

 

HP Pavilion 14-al115na

    • مدت زمان ادعا شده توسط شرکت: 9 ساعت
    • نتایج آزمون عملی: 4  ساعت و 25 دقیقه

 

Dell Inspiron 15 5000

    • مدت زمان ادعا شده توسط شرکت: 7 ساعت
    • نتایج آزمون عملی: 3 ساعت و 58 دقیقه

 

Acer E15

    • مدت زمان ادعا شده توسط شرکت: 6 ساعت
    • نتایج آزمون عملی: 2 ساعت و 56 دقیقه

 

با توجه به تفاوت فاحشی که در مقادیر اعلامی و نتایج بررسی ها به دست آمده، ویچ تلاش کرده است تا با تماس گرفتن با شرکت های سازنده دلیل این اختلافات را جویا شود. در این راستا شرکت دل دلیل این اختلاف را اینگونه اعلام کرده است:

این بسیار دشوار است که برای عملکرد باتری لپتاپ ها بتوان عدد دقیقی را بیان کرد زیرا این مورد وابستگی بسیار زیادی به نحوه و نوع مصرف کاربران از دستگاه شان دارد. دقیقاً مانند اینکه شما بگویید یک مدل خودرو توسط کاربران با مقادیر متوسط بنزین می‌تواند تا چه مسافتی را بپیماید!

شرکت HP نیز اینگونه بیان کرده است که تست های باتری آنها در واقع شبیه سازی استفاده روزمره از لپتاپ ها و اجرای واقعی نرم افزارهایی مانند مجموعه مایکروسافت آفیس و امثالهم است و مقادیر دقیق ویژگی های سخت افزاری مانند رزولوشن تصویر نیز تأثیر بسیار زیادی در نتایج نهایی خواهند داشت.

در ادامه شرکت های دل، اچ پی و توشیبا اعلام کرده اند که یکی از روشهای تست میزان شارژدهی باتری لپتاپ ها در مجموعه آنها استفاده از نرم افزار مستقلی به نام MobileMark است که به استخراج عملکرد نهایی آنها در شارژدهی لپتاپ ها کمک می‌کند.

به هر حال شاید این توضیحات بتواند عده ای را قانع کند و گروهی دیگر را نه. در نهایت باید گفت اگر شما قصد دارید برای مدت نسبتاً طولانی از لپتاپ خود بدون اتصال به برق شهری استفاده کنید همواره باید از قبل دید کلی از عملکرد باتری آن داشته باشید تا در حین کار به مشکل برنخورید.

پلازا دیجیتال

پلازا دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *